fredag 18 december 2009

Katten Berta berättar



Hej, det är Berta på Södertälje Katthem.


I morse var blogghjälpen här och jobbade. Hon var inte så mycket hos oss, utan var mest i karantän, där katter som är nyanlända får sitta i två veckor. Under den tiden blir de avmaskade, vaccinerade och undersökta. Jag fick också sitta två veckor i karantän när jag kom till katthemmet. Det var lite läskigt, för då var jag ju så rädd för alla människor.

Ni som följt min blogg från början kanske minns att jag kom från ett hem där man inte var snäll mot katter. Jag trodde förstås att alla människor var dumma mot oss, så jag fräste och klöstes så fort nån försökte klappa mig eller ta i mig.

Under de där två veckorna är det också meningen att vi ska lugna oss lite, för det är ju en ganska stor omställning att komma utifrån, där man kanske haft dåliga erfarenheter av människor, till katthemmet. Många katter blir oroliga av sånt.

För min del tog det ju längre tid än två veckor att bli lugn. Det tog nog ett par månader innan jag började lita på människor och förstod att det finns många snälla människor också.

Idag hade jag anledning att komma ihåg hur det var i karantän, för en tjej kom in i buren och gav oss alla fyra katter räkost på tub. Det tycker jag jättemycket om i vanliga fall, men den här tjejen smetade det på tassen på oss. Då var vi ju tvungna att slicka bort det så vi blev rena. Det smakade inte som vanligt, och vet ni varför? Jo, hon hade gömt avmaskningsmedel i osten. Vilken luris, va?
Berta

6 kommentarer:

  1. Vilken luring! Räkost har vi inte provat men det låter gott, riktiga räkor är ju goda, har du fått prova det! Nosbuffar till er alla på katthemmet

    SvaraRadera
  2. Vad är det du jamar? Sitter blogghjälpen i karantän?! Får verkligen hoppas att det inte smittar. Lite lurigt att blanda in avmaskning i räkosten. Fast det var nog för att vara snälla. Jag såg på en kattkompis blogg, hur en sån där mask såg ut. Blörk!

    SvaraRadera
  3. Tänker på dig. Tur att du har det varmt och skönt. Lider med alla missar som tvingas vara ute i ovädret.

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Hej Dui och Deco. Nej jag har inte smakat riktiga räkor ännu. Finns det såna? Är det inte bara de som finns i tuben som finns? Berta

    SvaraRadera
  5. Hej Sippo. Hi-hi, jag tror inte blogghjälpen har några smittsamma sjukdomar, men hon får vara i karantän ändå! Jag tror också de menade väl med att gömma den där äckliga medusinen i osten. Och såna där maskar verka jätteläskiga. Berta

    SvaraRadera
  6. Hej Helena. Jag vet att du också lider med alla stackars katter som inte har nåt eget hem. Du är ju ofta här och gosar med både mig och andra katter. Kanske tycker jag att du gosar lite för mycket med andra katter och lite för lite med mig, men huvudsaken är ju att du är här. Berta

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...