onsdag 16 december 2009

Katten Berta berättar



Hej, det är Berta på Södertälje Katthem.

Idag har jag funderat på vissa saker. Jag har kommit fram till att det är tur att jag lever just nu. Tänk om jag hade levt för 50 år sen. Förutom att jag förmodligen inte hade varit i livet idag om jag levt för 50 år sen så är det också andra saker som är bra med att jag lever just nu.

För 50 år sen fanns inte Södertälje Katthem. Jag tror inte det fanns några katthem över huvud taget, så vart skulle jag, och många av mina kompisar, tagit vägen då? Antagligen hade jag tvingats bo kvar hos gubbstrutten som jag bodde hos första tiden i livet. Det hade inte varit roligt.

Sen hade jag inte kunnat blogga. Det var väl inte så många som ens hade hört talas om datorer för 50 år sen? Och att man skulle kunna skicka meddelanden till andra utan att skicka pappersbrev var väl otänkbart. Och jag hade ju inte haft några pengar till frimärken heller.

Sen skulle ju inte blogghjälpen kunnat hjälpa mig så mycket heller, för hon var ganska liten för 50 år sen. Hon hade varken jobb eller nån inkomst då utan gick i småskolan, och inte hade hon körkort heller, så då hade det varit svårt för henne att ta sig till katthemmet så ofta som hon gör nu.

Sånt har jag tänkt på idag.
Berta

4 kommentarer:

  1. Vilket jattefint kort pa dej!!! Hoppas folk tittar pa din blogg aven alla verkar vara ute och handla. Varan onkel kommer hit fran Sverige Dec 23, vi alskar honom, tank om han kunde ta dej med hit:o)Snokramar fran Adam & Zoe

    SvaraRadera
  2. Visa jam min vän. Du har ju haft en otrolig tur som fick komma till katthemmet. Snyggt foto på dig förresten. *morrhårsvift*

    SvaraRadera
  3. Hej Adam & Zoe. Jag tycker ni ska säga till er onkel att jag behöver ett hem. Ni vet ju var jag finns. Det vore jättekul att få bo hos er. Eller kanske hos er onkel i Sverige? Berta

    SvaraRadera
  4. Hej Sippo. Jo, jag vet att jag haft tur. Men blogghjälpen säger att jag kommer att få ännu mera tur - nämligen ett eget hem, precis som du har. Kul att du tycker om fotot. *rodnar lite*. Berta

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...