onsdag 2 december 2009

Katten Berta berättar



Hej, det är Berta på Södertälje Katthem.


Nu har det varit PR-möte här och blogghjälpen har varit inne och gosat lite med mig och mina kompisar. Det är väldigt bra när det kommer nån och har lite tid med oss, men det skulle behövas många, många fler. Ibland är det så lite människor här så de hinner bara tömma våra toalådor, städa och ge oss mat. Då blir det inget gosande och det tycker vi är synd.

Känner inte du som läser det här nån som skulle kunna komma och hjälpa oss lite grann? Man behöver inte vara på katthemmet varje dag, men man kan ju komma när man har lite tid över. Det tycker jag många fler skulle göra. Då skulle de få träffa många fina katter.

När blogghjälpen kom in i buren idag berättade hon att det är kallt ute, flera minusgrader. Hon sa att hon tänkte särskilt på alla hemlösa katter en sån kväll. Tänk att gå där ute i mörkret och kylan och vara hungrig, rädd, frusen, ledsen och kanske också sjuk. Det är många katter som har det så. Det skulle inte behöva vara så om människor tog sitt ansvar och skötte om sina katter. Jag tycker det är jättedumma som inte tar hand om sina katter och ger dem ett bra liv. Vi har lika stor rätta till ett bra liv som nån annan.
Berta

5 kommentarer:

  1. Ja, stackars alla frysande och kalla katter utan någonstans att ta vägen. Nosgos och tasskramar skickar vi till er alla på katthemmet

    SvaraRadera
  2. Stackars er. Klart att vi katter behöver gos lika mycket som något annat. Så blir vi lite ledsna när vi tänker på alla katter som springer runt i kylan. *gråter*

    SvaraRadera
  3. Hej Dui och Deco. Tack för allt nosgos och alla tasskramar. Jag tycker vi delar med oss till alla kompisar som ännu inte fått nåt hem utan som får går ute och frysa. Berta

    SvaraRadera
  4. Hej Sippo. Jag hör att du en en empatisk katt. Det är ett fint ord som blogghjälpen lärt mig som betyder att man har medkänsla. Det tycker jag är en fin egenskap hos dig. Berta

    SvaraRadera
  5. Å vilken supersöt bild! /tass, katterna på Katthemmet Kompis

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...