måndag 28 december 2009

Katten Berta berättar



Hej, det är Berta på Södertälje Katthem.

Vilken dag! Först kunde jag knappast sova för jag undrade hela tiden om jag drömde så fort jag slumrade till. Var det sant eller var det en dröm att jag fått en intresseanmälan? Så småningom började jag förstå att det var sant. Men då blir man ju lite skakis, samtidigt som man är glad.

Det är många känslor som brottas i kroppen vid såna tillfällen. Nyfiken på nya hemmet, nya hussen, allt nytt överhuvudtaget. Sen ska man skiljas från kompisarna och blogghjälpen och allt annat man vant sig vid. Jag har ju bott ganska länge här på katthemmet, så det har ju blivit mitt sätt att leva.

Jag bestämde mig i alla fall för att glädjen skulle få ta överhand, bara hemmet blev godkänt. Sent på eftermiddagen kom blogghjälpen till katthemmet. Hon kom ensam. Ingen husse, ingen transportbur. Vad betydde det? Var mitt nya hem inte bra? Blogghjälpen kom in i min bur, tog mig i famnen och sa: Lilla gumman, så ska du äntligen få flytta. Husse kommer snart, han skulle bara ställa iordning lite av dina saker hemma först. Hon lät lite sorgsen och det sa hon att hon var också, men samtigit var hon glad för min skull. Hon sa att vi måste vara glada nu, för det är ju det här vi jobbat för hela tiden.

Så efter en stund kom husse med en bur. Den ställdes in i min stora bur medan blogghjälpen och husse skrev papper och annat. Under tiden gick jag in i buren och kände mig för. Det kändes jättespännande.

Jag hörde blogghjälpen säga till husse att han inte får bli besviken om jag blir rädd till att börja med i mitt nya hem och kanske gömmer mig under soffan första veckan. Då sa husse att det är självklart, allt är ju nytt för henne och det kommer att ta lite tid innan hon vänjer sig, men hon kommer att få det jättebra.

Det kändes bra att husse sa så, så han inte blir arg om jag tar det lite försiktigt i början. Husse verkar klok och jag tror vi kommer att komma jättebra överens.

Nu har jag alltså åkt till mitt nya hem. Jag vill passa på att tacka alla er som hjälpt mig och stöttat mig under hela tiden jag bloggat. En annan katt kommer snart att ta min plats. Jag tror blogghjälpen redan sett ut den, men att hon i morgon först kommer att berätta om några av mina kompisar som blogga tidigare men som nu bor i egna hem. Det lovade ju jag att göra, men så kom ju det här emellan och det är klart, det var ju viktigare tyckte jag.

Ni får nog höra om mig framöver när jag bott in mig.

Tack Alla från Berta och Gott Nytt År på er

11 kommentarer:

  1. Åh Berta! Äntligen har du fått ett eget hem. Vi önskar dig all lycka och välgång. Fast vi måste jama att det känns lite tomt utan dig. Ta nu väl hand om din husse. *nospuss*

    SvaraRadera
  2. Lycka till lilla missen!
    *vinkar med tassen*

    Hejdå!

    Trasslavovven

    SvaraRadera
  3. Ett sa fint slut pa 2009. Gott Nytt Ar och all lycka i ditt nya hem!! Adam, Zoe & Noah i Vermont

    SvaraRadera
  4. Karin, David, Kia, Baileys28 december 2009 kl. 22:16

    Vad glad jag blir för din skull lilla älskling! Jag kommer verkligen att sakna att få gosa med dig på katthemmet men det är fantastiskt att du har fått ett hem. Men det tvekade jag iofs inte en sekund på att du skulle få. Nu får du verkligen lycka till och vi håller alla tassar och tummar här hemma för dig. Många stora kramar och massor med gos från oss till dig!

    SvaraRadera
  5. Grattis Berta! Tänk att det blev så bra att du fick ett eget hemmma runt jul! Vi kommer att sakna dig men hoppas att det blir jättebra i ditt nya hem! Matte har varit bortrest några dagar så vi har inte kunnat tassa in och läsa.
    Nosbuffar och Tasskramar från oss och matte

    SvaraRadera
  6. Hej Sippo. Ja, visst känns det lite tomt. NÄr man är van att blogga och så gör man plötsligt inte det. Men jag ska ta hand om husse, precis som du tar hand om din. Berta

    SvaraRadera
  7. Hej Trasslarvovven. TAck för hälsningen. Du kanske får höra från mig lite när jag bott i mitt nya hem ett tag. Berta

    SvaraRadera
  8. Hej Adam, Zoe & Noah i Vermont. Ja, det blev ett jättebra slut på 2009. Hoppas alla år blir bra framöver för både er och mig och alla andra snälla djur och människor. Berta

    SvaraRadera
  9. Hej Karin, David, Kia, Baileys. JAg kommer sakna er också, men nu har jag ju husse att ta hand om. Han verkar jättesnäll också, så jag tror allt kommer bli kanon. Berta

    SvaraRadera
  10. HEj Dui och Deco. Tänk vilken tokig matte ni har som reser bort just när det händer de mest spännande saker! Säg till henne att hon ska vara hemma hos er i fortsättningen. Berta

    SvaraRadera
  11. Kära Berta! Oj så glada vi är här i Otterbäcken för att du nu har fått ett riktigt eget hem och en husse! Vi ber nu för att det är ett jättebra hem för dig och att du får leva där i massor av goda år!
    Kramar från oss tvåbeningar och från
    fyra fyrbeningar.

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...