fredag 2 december 2016

Katten Inka på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Inka på Södertälje Katthem.

Idag har jag funderat över ett och annat. För nästan en vecka sedan försvann Riley, en liten vovve från sin matte efter att hon blivit skrämd av smällare.  Många har engagerat sig i sökandet. Det är verkligen roligt att se att det finns så många djurvänner i landet som ger av sin fritid för att söka efter försvunna djur. Tidningen LT var på plats när hunden Riley hittades. Vi är så glada att han nu är återförenad med matte.

Under en tid har ett annat drama utspelats i Uttervik nära Nyköping. Ett 40-tal mer eller mindre förvildade katter har fångats in av snälla och engagerade människor som skänkt många timmar av sina pengar och sin fritid för resor till och från Uttervik och för att sitta och vänta på att katterna ska gå in i fällor de riggat. Därtill har det raggat platser i jourhem och på olika katthem åt dessa katter. Alla vet att det inte är nån lätt uppgift med redan överfulla katthem. Tyvärr har denna och liknande insatser inte visats i media i tillnärmelsevis samma utsträckning som den avseende vovven Riley. Jag drömmer om den dag då projekt liknande det om katterna på Uttervik får lika står uppmärksamhet i media och då katter tilldelas lika stor roll som vovvar. Ni kanske inte vet att det inte är så väldigt länge sen som hundar hade samma låga status i Sverige som katterna har idag? Det gick att ändra på det, och det går att ändra på den synen för katter också!

Nu finns det säkert nån som tycker att jag nedvärderar värdet av att Riley är återfunnen. Det gör jag absolut inte. Jag är lika glad som jag tror alla andra är. Jag vill bara att vi katter ska betyda lika mycket som vovvarna.

I väntat på att det blir så ber jag er alla att, som vanligt, rösta på Molle i Royal Canins tävling. Ni vet väl att han lovat skänka all mat till oss på katthemmet om han placerar sig bland de 10 bästa? När ni följer länken, scrolla ner lite och under "Sortera tävlingsbidrag" markerar ni "Sortera efter popularitet".  Sen är det bara att leta sig fram till Molle som i nuläget har plats nr 18. Men han ska snart upp till plats nr 10 - minst! Med er hjälp går det.

12 kommentarer:

  1. Vi förstår precis hur du menar och vi håller fullständigt med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tindra & Viska, det märks att ni är intelligenta katter från Södertälje Katthem.

      Radera
  2. Ja, jag tycker också att vi katter är lika mycket värda som alla hundar.
    Men för att vi ska bli det, måste attityden ändras hos tvåbeningarna radikalt.
    Röstar också varje dag på Molle, men jag blev orolig när jag såg hur mycket fler röster katten som har plats nr 10 hade.
    Vi måste ligga i riktigt rejält för att ha möjlighet att fixa detta.

    Ozzy

    SvaraRadera
  3. Vi kan bara injama i det du tassar! Så viktigt att fortsätta jobba för att höja kattens status. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, jam, det är det är jätteviktigt att vi fortsätter jobba för det. Attityder går att ändra!

      Radera
  4. Vi röstade som vanligt och Molle är på 18:de plats...
    MEN om alla röstar lika flitigt kommer han allt högre upp i listan.!

    🍭 Nosgos 🐾

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, vi får jama till alla vi känner att rösta på Molle. Han MÅSTE upp till plats 10 minst.

      Radera
  5. Vi jamar instämmande! Jamarbra att Riley hittade hem, han måste ha varit jamarrädd speciellt som han också är en fd hemlösing som vet hur elaka en del kan vara. Men vi skulle verkligen vilja se den dagen LT eller någon annan från media är med och filmar i direktsändning när man försöker fånga in bortsprungna katter eller hemlösa katter.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, jam håller med dig. Tänk när vi katter får den statusen att det betyder nåt för MÅNGA människor att vi inte är hemlösa.

      Radera
  6. Jag börjar med att kommentera ICA Orrens initiativ att skänka 1 % av omsättningen till katthemmet: FANTASTISKT!! Den affären skulle jag handla i jämt om den inte låg så långt borta från mig. Mängder av rosor till dem!
    Skönt att Riley återförenats med sin matte men tragiskt att "barn" inte har mera respekt för andra människor och djur och kastar smällare efter dem. Jag undra hur länge förfallet i det här landet skall få fortgå.
    Sedan skriver jag under på det du skrivit angående bristen på uppmärksamhet när det gäller katter. Där har media en REJÄL läxa att göra. Det handlar om att höja kattens status och få fler att inse alla djurs lika värde. Hoppas på en bättring från medias (tidningar, TV och radio) sida!
    Jag har röstat på Molle och även fått ett par bekanta att gå in och rösta på honom ända fram till den 13/12.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalleman64, du har alldeles rätt i att ICA Orren är en fantastisk affär.
      Jam undrar också hur länge förfallet ska tillåtas fortsätta. Det är en bedrövlig utveckling att unga människor växer upp utan nån form av empati och hänsyn. Ett sånt samhälle vill väl ingen vettig människa leva i? Och media skulle kunna spela en betydande roll när det gäller att ändra synen på katters status. Det finns ingen motsättning i att gilla hundar, katter eller andra djur. Alla har samma rätt att bli respekterade för vad de är.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...