tisdag 12 augusti 2014

Blogghjälpen har ordet

Så har ännu en liten hjärtetjuv lämnat katthemmet - och oss som jobbar där.

Samie kom ju till katthemmet tillsammans med sin syster, Samantha. De hade blivit dumpade alldeles vid en hårt trafikerad väg. Än idag undrar jag om meningen var att det skulle förolyckas.

Som tur var blev det inte så. De kom till katthemmet. Samantha satt sina 2 veckor i karantän, men fick sedan flytta ut i kattsalen och fick snart ett eget hem.

Lilla Samie hade lite besvär med magen och fick därför stanna i karantän. Han utvecklade en nästan överkattlig teknik att smita ut ur buren. Även om man var beredd på detta, så gick det inte att stoppa honom. Han skulle ut och kolla läget överallt.

Det tog ett tag innan vi kom på vad felet var - maten! Med ett specialfoder blev han snabbt frisk. Han fick flytta ut i kattsalen också.

Konstigt nog dröjde det innan nån blev intresserad av just honom, men en dag fick han flytta till ett nytt hem. Efter några veckor där fick han en liten kompis, en kattunge. Det tyckte han var kul.

Efter ytterligare några veckor blev matte allergisk. Man kontaktade katthemmet och berättade att kattungen skulle få ett nytt hem, men inte Samie. Jag har fortfarande svårt att förstå detta. Hur kunde man ta kattungen men inte Samie? Nåja, jag är ju som jag är. Jag tror inte jag skulle kunnat ta bara den ena.

Samie kom i alla fall tillbaka till katthemmet. Lika gullig, busig och tillgiven som tidigare. Han tog upp bloggandet igen och var lika engagerad som han varit innan han flyttade. Hans ögon fanns alltid där det hände nåt. Gick man in till honom dröjde det inte många sekunder innan man hade honom i knät. Där kunde man sitta länge och jama med honom.

Antagligen var det nån mening med att han kom tillbaka. Jag tror det hem han fått nu är precis det hem denne lille herre ska ha. Jag tror han kommer ta kommandot i hemmet omgående, på sitt charmiga sätt. Matte och husse verkar helt införstådd med att det är kattens villkor som gäller.

Visst känns det tomt utan Samie, men meningen är ju att han och alla andra katter ska få sitt för-alltid-hem. Jag tror Samie fått det nu.

I morgon ska en ny katt presentera sig. Hoppas ni stöttar även den kissen tills h*n för ett eget hem?

10 kommentarer:

  1. Vi är glada för Samie att det gick så pass fort att få komma hem ändå! Vi förstår inte heller hur man tänker när man tar en katt när det finns två som gillar varandra, märkligt. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, nä det finns många som inte förstår att vi har känslor också.

      Radera
  2. Jag tycker också att det är svårt att förstå att man kan välja att ta hand om bara den ena katten när båda behöver ett nytt hem. Men det låter som om det var det bästa som kunde hända Samie. Nu kanske han därför har fått sitt drömhem där han är älskad katt för alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie, ja för Samie belv det bra ändå. Hoppas detta är hans drömhem.

      Radera
  3. Vi jamar som ni andra, det fanns nog en mening med att Samie kom tillbaka för att till slut hamna i sitt nya hem. Vi önskar han all välgång och lycka och självklart kommer vi följa den nya bloggmissen med spinning.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, det känns så bra så många vill mig väl.

      Radera
  4. Jag jamar också som föregående jamare :)
    Var nog någon mening med att Samie skulle komma tillbaka till Katthemmet för att få sitt nya hem.
    Klar att jag o matte ska följa h*n i sin jakt på sitt för alltid hem !

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, vad kul att ni fortsätter följa bloggen.

      Radera
  5. Vi säger och jamarsom de andra!
    Det är alltid nån mening med det som sker.
    Självklart ska vi stötta nästa bloggande kisse, precis som vi har gjort med alla de andra under åren som har gått :)

    Kram å nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, ja antagligen är det nån mening med allt. Fast ibland kan det vara svårt att inse det när det händer.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...