onsdag 11 mars 2015

Katten Rubina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Rubina på Södertälje Katthem.

Idag har jag läst en artikel i en tidning som handlar om att friska djur avlivas i onödan   .

Det är hemskt att läsa sånt. Jag själv skulle utan vidare kunnat vara en sån katt som avlivades om jag hamnat i fel händer. Väldigt många av mina kompisar skulle också varit avlivade idag om vissa fått som de ville.

Jag tycker det är så konstigt att vissa "experter" säger sig veta att det är bättre för en katt att avlivas än att hamna på ett katthem en tid. Vad vet de om det? Jag vill inte dö, och jag har ingen kompis som vill dö heller, även om vi är lite blyga.

För inte alltför länge sedan tog man livet av tvåbeningar i Sverige om de inte var som alla andra. Det har man som tur är slutat med. När ska man sluta med att avliva djur bara för att de inte är supersociala när det blir infångade? Varför kan man inte ge oss tid att vänja oss vid en bra tillvaro istället?

15 kommentarer:

  1. Bra jamat Rubina! ALLA borde få sin chans!

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, jaaaa, alla har rätt till ett bra liv.

      Radera
  2. Jag är också helt säker på att ingen katt väljer döden i stället för katthem! Tror tyvärr inte det blir tyst på dessa "experter" förrän det kommer en lag om kastrering och vi katter blir uppskattade till vårt rätta värde. Och det blir nog inte i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, nä, jag är rädd att du har rätt. Det är väldigt trögt att få vissa att tänka om och tänka rätt.

      Radera
  3. Vi injamar med dig Rubina! Vi tycker att alla ska får chansen till ett bra och kärleksfullt liv och hem.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, ja, man tycker det borde vara en självklarhet?

      Radera
  4. Tycker att du jamar helt rätt.
    Och varför ska katter vara sociala mot människor med en gång?
    Det finns många tvåbeningar som inte är det mot katter.

    Tack för din tasshållning, nu är jag frisk och jag är sååå glad.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, vi är jätteglada att du är frisk och glad nu. Hoppas du håller dig så.

      Radera
  5. Allt levande är skapt för att välja livet! :-)

    SvaraRadera
  6. Du har så rätt i varenda jam, Rubina! Det är otillständigt att människor tror sig ha rätt att avgöra om en annan varelse vill eller ska få leva. Grrrr!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla, Simba och Tasse, visst är det otillständigt. Vi dödar ju inte människorna även om de är dumma.

      Radera
  7. Det är helt ofattbart att vilja avliva friska djur! Jag undrar vad dessa s k experter själva skulle välja om det var dem som det handlade om? Förmodligen skulle de välja att avlivas framför att komma till ett genomgångshem på väg till ett eget hem.

    Vilken tur att det finns sådana katthem som ert där katter får en andra chans även om de är blyga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie, det är så sorgligt att vissa tror sig sitta inne med nån "sanning" om vad vi vill och inte vill. Särskilt när de har så fel.

      Radera
  8. Bra jamat Rubina! ALLA borde få sin chans!!
    Min matte och husse säger att även jag skulle bli både osocial och fräsa en massa om jag hade hamnat med främmande 2-beningar på ett nytt ställe. Speciellt om dom hade klampat in med prassliga kläder som man sett på TV att dom kan göra :(

    Tassklappar och Nosbuffar

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...