lördag 10 mars 2012

Katten Ninja på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Ninja på Södertälje Katthem.

Nu har jag funderat på en sak igen. Det är ju så här, att ibland tycker inte jag det hänt nåt särskilt här på katthemmet som jag kan berätta om. Jag vill ju inte skriva nåt bara för skrivandets egen skull.

Men när jag väl börjat fundera på vad jag ska jama hittar jag alltid nåt som åtminstone JAG tycker är viktigt. Kanske tycker inte alla ni som läser bloggen att det är det, men några av er kanske håller med i alla fall.

Som idag har jag till exempel tänkt på varför de som har arbetat med ett förslag till en ny djurskyddslag inte kontaktat de som jobbar med hemlösa djur. Tänk vad mycket nyttig information de skulle kunna få, alldeles gratis dessutom.

Nu har i alla fall det nybildade SVEKATT, Svenska Kattskyddsförbundet, själva sett till att de har blivit remissinstans för djurskyddslagen. Då finns det kanske hopp att det blir nåt bra av det hela. Det behövs en lag som hjälper de som har det svårt, inte bara försöker "lösa problemet" genom att avliva alla hemlösa katter. Usch, vilket dumt förslag.

18 kommentarer:

  1. Bra gjort av Svekatt. Det behövs ju infallsvinklar från dem som är så nära inpå hemlösingarna som ni. Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Findus, Isak och Rasmus, de som jobbar med lagförslaget hittills har väl inte precis visat att de har nåt nytänkande vad katter beträffar?

      Radera
  2. Hejja Svekatt! Äntligen!!

    (Har du fått gottigt idag, det är ju Caturday? Jag bjuder på Mjölkisar)

    Nosgos och Mjölkisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, jag tror Svekatt kommer att göra mycket bra för oss katter!

      Radera
  3. Svekatt är så bra! Det är ju inte alltid det händr massor med saker men ibland är det ju skönt att det är lugnt också. Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, visst är det skönt att det är lugnt ibland, men det får inte bli föör lugnt.

      Radera
  4. Det är väldigt underligt att ni på katthemmen inte fått vara med och komma med förslag. Då skulle nog kattlagen sett annorlunda ut idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, du kan ge dig på att mycket hade sett annorlunda ut om vi fått ett jam med i debatten. Men vi kommer!

      Radera
  5. Jag tycker du alltid skriver om bra, viktiga och intressanta saker.

    Ja det är ju mycket konstigt att de som jobbar med hemlösa djur inte har blivit kontaktade ang just sånna frågor. Finns ju massa nyttigt för de som sysslar med djurlagarna att lära sig från alla som jobbar med hemlösa djur. Att avliva massa katter är helt sjukt tycker jag. Det är väll ingen katt som valt att bli hemlös heller :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattfamiljen, fast det är ju enklare att bara trampa på i gamla fotspår. Då behöver man inte jobba så mycket med frågorna.

      Radera
    2. Ja de verkar ju tycka så de där kontorsmänniskorna som bestämmer över liv och död utan att förstå vad de beslutar :-(

      Radera
  6. Matte sitter ju med i Stockholms katthems styrelse och de fick faktiskt besök av de som skulle utreda den där lagen. Men nog kunde de ha tagit kontakt och besökt fler.

    Basco

    SvaraRadera
    Svar
    1. Basco, fast då tror jag inte de lyssnade så bra till vad ni sa, för om jag är rätt underrättad tillhör ni dem som verkligen inte ställer upp på att avliva skyggisar?

      Radera
    2. Nej, det ställer vi verkligen inte upp på. Vi har ju en egen skyggisavdelning.

      Basco

      Radera
  7. Jättebra att SVEKATT nu ska få vara med och tycka till !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, jag tror också det kan bli jättebra om Svekatt är med när det gäller djudskydd i Sverige.

      Radera
  8. Bra, Ninja, att du tar dig tid att fundilera ibland! Det brukar komma fram många bra tankar då.
    Jamarbra, att SVEKATT är på hugget, men de där utredarna borde skämmas, som inte själva förstod att SVEKATT är en självklar remissinstans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mozart & Vincent, jag tror inte de visste att Svekatt fanns när de gjorde lagförslaget, men det fanns många katthem som de kunde kontaktat.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag får ni en bild på både Ubbe och mig. Jag ligger på min röda filt som jag fått av blogghjälpen...