fredag 20 januari 2012

Katten Blitz på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Blitz på Södertälje Katthem.

 När vi hade suttit ett tag i vår stora bur på katthemmet kom den där stickisen tillbaka. Han som hade tittat på oss "överallt" när vi kom till katthemmet och dessutom stuckit oss i pälsen. Två gånger till och med!

Han sa att han skulle kastrivera oss eller vad det hette. Nåjam, han hämtade oss en och en. När mina brorsor kom tillbaka var de jättetrötta. Sen var det min tur. Jag kände mig jättepigg, men innan jag visste jamet av låg jag också i buren hos brorsorna och var jättetrött. Tänk så fort man kan bli trött!

Nu ska jag jama om en annan sak. En sak som upprörde både mig och mina kompisar här på katthemmet. Vi hade ju öppet hus igår. När en av de snälla tjejerna som var här då skulle gå hem, råkade hon av en slump titta åt sidan av parkeringen. Det var mörkt som bara den, men hon tyckte ändå att det var nåt där i mörkret som inte brukade vara där. Hon gick närmare och, jodå. Där stod 2 burar med en katt i varje!

Än en gång hade nån löst sina egna problem på ett enkelt sätt. Man tyckte tydligen att de volontärer som jobbar på katthemmet kunde ta hand om deras katter. Hur kan man göra så? Främst mot katterna naturligtvis, men även mot volontärerna?

Dessutom visade det sig att den ena katten var i den närmaste helt apatisk och den andra hade en skada på nosen och jamade oavbrutet. Antagligen för att hon hade ont. Idag blev det därför akutbesök hos vår snälla veterinär, som egentligen inte hade tid med oss, men som ändå ordnade en tid. Vi tror att den lilla jamande tjejen har ont nånstans. Kanske har hon blivit sparkad på nosen, vi vet inte. I alla fall är hon antagligen dräktig. Hon fick smärtstillande medicin och vi hoppas värken snart går över. Den apatiska katten är kanske "bara" deprimerad och behöver känna kärlek och omtanke.

Än en gång frågar man sig - hur är tvåbeningar funtade som kan göra så här? Varför skaffar de djur?

Nåjam, du ska vi försöka få dem friska och hoppas de snart får ett hem där nån bryr sig om dem.

14 kommentarer:

  1. Åhh kompis! Jag jamar starkt med dig, hur kan tvåbeningar göra något sånt? Borde de inte förstå bättre? Jag blir såå morrig på sånt där. Tur att er snälla stickis kunde ställa upp och hjälpa till idag.. Hoppas dem som lämnade katterna på parkeringen får mardrömmar och lär sig något!

    Tack för att du berättade om fortsättningen på din resa kompis.. Jamars spännande! Du får gärna hälsa till alla på katthemmet från oss och jama gärna till dem att vi hejar på er :D Nosbuff och Mjölkisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, mardrömmar är det minsta de ska ha! Man gör bara inte så där!

      Radera
  2. Fräs! Vi blir så arga över dumma människor bara dumpar katter så där bara. Stackars, stackars kissarna. Det var verkligen tur att volontärerna var så vakna att de såg dem.

    Visst är det lite mystiskt hur trött man kan bli hos en sticks, trots att man nyss var jättepigg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kunde gått riktigt illa om inte vår snälla volontär haft ögonen med sig. Och de där stickisarna ska man nog akta sig för...

      Radera
  3. Det där med katterering är ju inte så kul men bra. Fy vilka människor det finns, de är verkligen inte kloka en del! Blir så arga här. Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, alla vi på katthemmet är jätteupprörda. Var kommer alla dumma och känslokalla människor ifrån?

      Radera
  4. Helt galet! Vilken tur att de blev upptäckta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen, ja, tänka om de fått sitta ute i kylan utan att kunna röra sig hela natten. Och de mår ju inte bra redan innan.

      Radera
  5. In i en bur med dem, och ut på parkeringen bara. De där empatilösa tvåbeningarna, usch. Konstiga typer det finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, ja, där kunde de stå och skämmas! Dumma, dumma dom.

      Radera
  6. FRÄÄÄÄS på dom dumma 2-benta som bara dumpade dom stackars missarna utanför katthemmet så där !
    Tänk nu om inte tjejen fått syn på burarna och gått hem ??
    Vill inte tänka tanken bara , blir såå lissen :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, Vi vill inte heller tänka tanken att de inte hade upptäckts. Usch!

      Radera
  7. Åh, sånt där gör mig så fruktansvärt arg! Jag önskar att någon kunde behandla människorna lika illa som de behandlar katterna. Helt värdelösa människor verkligen. Ni är helt fantastiska som tar hand om katterna ändå! Det är ett otroligt arbete ni gör och ni förtjänar verkligen ett stort tack från alla djurälskare för att ni finns och kämpar på! <3

    SvaraRadera
  8. USCH och FY för människor som gör sådär med katter. Håller tummarna att katterna snart mår bättre..

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag får ni en bild på både Ubbe och mig. Jag ligger på min röda filt som jag fått av blogghjälpen...