torsdag 23 juni 2016

Blogghjäpen har bett om ordet idag.

Inka kommer fortsätta sin berättelse i morgon, men idag vill blogghjälpen berätta nåt annat angeläget:





Vi har idag varit inblandade i ett ärende där även sjukvård, hemtjänst, djurpolis och vanlig polis medverkat.

Med all rätt har ärendet med katten Maja uppmärksammats fb-sidan ”Du vet vad som händer i Södertälje”. Det är inte ofta vi på Södertälje Katthem går in i media och ger våra kommentarer, men i det här fallet gör vi ett undantag och ger vår syn på saken.

Vår verksamhetchef (VC) blev idag uppringt av en kurator. Hon berättade att de hade en patient som hade en katt. Katten hade varit ensam sen 12.6 (idag är det 23.6) eftersom matte låg på sjukhus. Kuratorn sa att hon talat med hemtjänsten och att vi bara skulle ringa dit så skulle de öppna så vi kunde hämta katten. Kuratorn skulle också på katthemmets inrådan be matte skriva under ett papper där vi tilläts gå in i lägenheten och hämta katten. Så skedde också.

Katthemmet ringde sedan till hemtjänsten och berättade att vi talat med kuratorn och att vi fått skriftligt tillstånd av ägaren att gå in i lägenheten och hämta katten. Då blev det tvärstopp! De kunde inte släppa in någon i lägenheten. Inte ens om ägaren givit tillstånd skriftligen. Vi bad att få tala med chefen till den som svarade, men blev informerade om att vederbörande brukade gå kl 11 och inte var tillgänglig.

Därpå började en mardrömslik historia. VC ringde tillbaka till kuratorn som i sin tur skulle med ett flyg och inte hade så mycket tid till ärendet. Hon skulle i alla fall be en kollega ta över och se till att vi kunde hämta både nycklar till lägenheten och tillståndet att gå in i lägenheten. Efter lång väntan ringde man tillbaka och berättade att matte inte hade några nycklar till lägenheten med sig!

Då kopplade katthemmet in djurpolisen. Där blev man först upprörd över att vi ringde dagen före midsommarafton i ett sånt här ärende, eftersom det var svårt att få tag i personal. Vi förklarade att vi själva blivit uppringda samma förmiddag och att vi inte kunde gjort något innan vi visste något. Det förstod de. 

Sammanlagt har VC ringt 29 samtal under dagen i detta ärende.
Djurpolisen, som gjort ett djurskyddsärende av detta, tog sedan kontakt med polisen och ringde tillbaka till oss och meddelade att så fort de hade en bil ledig skulle de åka till lägenheten. De bad oss möta upp där. De sa att det kunde dröja allt från en halvtimme till 20 timmar. I och med att det nu var ett djurskyddsärende var hemtjänsten tvungen att öppna.

Efter ett par timmar ringde polisen och sa att man var på väg till lägenheten och bad oss komma, vilket vi gjorde.

Vi hämtade katten, som vägde 1,9 kilo. Det blev direkt avfärd till djursjukhuset. Där blev man förskräckt över att se hur dålig katten var, starkt uttorkad och undernärd. Veterinären som tog emot var imponerad över vilket arbete VC lagt ner på att rädda katten.
Tyvärr var katten i väldigt dåligt skick efter att ha svultit så länge. 

Efter noggrann undersökning ringde veterinären upp länsveterinären och bad om tillstånd att få avliva katten för att undvika fortsatt lidande.

Vi ställer oss frågan hur hemtjänsten helt kunde ignorera att det fanns en levande varelse ensam i en lägenhet där den varken kunde förse sig med vatten eller mat på egen hand. De kunde själva slagit larm till t ex djurpolis, polis, sjukhus, katthem men valde att inte gör någonting.

Hade Södertälje Katthem inte engagerat sig i ärendet hade katten fortfarande legat i lägenheten och antagligen självdött. Vi mår alla väldigt dåligt av att ett levande djur behandlats på det här sättet och fått lida så oerhört, bara för att nån eller några inte kunnat lyfta på en telefonlur. När hjälpen äntligen kom, (inte tack vare hemtjänsten) var det för sent.

Vi anar vilket hemtjänstföretag det här gäller, men väljer att dubbelkontollera uppgiften innan vi går ut med det.

Vi är mycket kritiska till att ett hemtjänstföretag inte kan göra så lite som att lyfta på luren då ett djur far illa. Det hemtjänstföretaget förtjänar inte att ta hand om våra gamla och sjuka.


15 kommentarer:

  1. ÄN en gång TACK OCH LOV ATT NI FINNS!!!!! Enda trösten är att katten inte behövde lida mer!!!
    SKÄMS på personalen som VALDE att inte göra något!!!
    åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, vi är så otroligt besvikna på hemtjänsten som inte gjorde nånting för att hjälpa Maja.

      Radera
  2. Blir först bara förbannad på hemtjänsten och ledsen för den lilla stackaren. Sen tappar jag bara orden för det som skett. Stor eloge till er som stått upp och gett katten ett värdigt slut i denna tragedi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Micke och Molle, svårast är tanken på att det bara hade behövts ett uns av empati för att tragedin skulle undvikits.

      Radera
  3. Så fruktansvärt sorgligt, och så fruktansvärt onödigt! Med en minimal insats hade slutet blivit ett helt annat. Och jag undrar hur ni kan orka med att konfronteras ideligen med människors nonchalans och brist på empati? Ni är helt fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustavs matte, vi tycker inte vi har nåt val. Om inte vi hjälper katter i nöd så blir det ju aldrig nåt bättre för dom.

      Radera
  4. Katten Svens matte24 juni 2016 kl. 07:31

    Hur många knasiga och oempatiska människor finns det egentligen där ute???? Blir mållös!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svens matte, svar: alldeles för många.

      Radera
  5. Det finns många ord man skulle kunna använda för hemtjänstens agerande men jag nöjer mig med några: Oansvarigt, Okänsligt, Oförlåtligt och Obegripligt. Jag skulle inte vilja att sådana människor kommer i närheten av vare sig djur eller andra vårdbehövande.
    Hoppas ni får reda på vilket företag det gäller så vi kan skicka protester och synpunkter dit.
    TUR i oturen att ni engagerade er i detta så den stackars oskyldiga kissen slapp lida mera. TACK för att ni och andra katthem finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalleman64, nu vet vi vad företaget heter: Bergviks Hemtjänst i Brunnsäng. De ska nog få veta att de lever.

      Radera
  6. Ett rent kriminellt beteende av hemtjänstbolaget! Fullkomligt ofattbart att vägra hjälpa en levande varelse som höll på att svälta ihjäl!!! Hur kan de ha mage att vägra? De ville alltså att katten skulle svälta ihjäl! Det är så ondskefullt att jag blir gråtfärdig när jag läser om det. Det är så hemskt bara att läsa om det och att det var för sent för den stackars lilla katten, trots att ni gjorde precis allt för att hjälpa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria, De skulle hjälpt katten redan från början. De kunde lyft telefonluren och ringt nån och bett om hjälp. Svårare än så hade det inte behövt vara. Men är man både lat och känslokall så blir det så här.

      Radera
  7. Vi finnar inga lämpliga jam om hur hemtjänsten har betett sig! Är man så lite empati mot levande varelser så skall de inte heller vårda människor i utsatt situation! Har man ingen vanlig heder i kroppen och medveten utsätter en i det här fallet katt för rent djurplågeri så kan man undra över hur de behandlar de gamla när ingen ser.
    Stor eloge till er som gjorde allt ni kunde och såg till att missen slapp lida längre!
    Jag tycker så oerhört synd om matten som senare måste komma hem med vetskapen om att hennes katt svalt ihjäl pga de som även kommer dit för att "vårda" henne. Hemskt att behöva möta de ansvariga varje dag! *tårar på nosen*
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, vi undrar också hur de är mot sina brukare. Vi är inte säkra på att matte kommer hem. Vi får se.

      Radera
  8. Jag är ordlös!!! Tur att ni finns!
    Hemtjänsten VISSTE att kvinnan hade katt. VARFÖR gjordes inget då matte hamnade på sjukhus??? Dom ska polisanmälas för medvetet djurplågeri!

    Fräääässssss

    SvaraRadera

Kattsons One-Liners

Idag säger Fredde: Det är dålig service här hemma. Jag fick vänta flera minuter innan matte öppnade dörren. Ska man behöva finna sig i det?