tisdag 1 oktober 2013

Katten Stellan på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Stellan på Södertälje Katthem.

Idag tycker jag nästan lite synd om blogghjälpen. Oftast är det ju hon själv som tokar till saker och ting, men idag är hon, nästan, oskyldig.

Det började med att hennes Sara (som är väldigt lik mig i utseendet)  inte kunde stödja på ena bakbenet. Eftersom det uppenbarligen går omkring nån toker nära hennes hem som skjuter katter med luftgevär, var hon orolig för att Sara råkat ut för den. Så iväg till djursjukhuset på morgonen. Där fick hon sitta några timmar och vänta eftersom det var ett akutärende.

Eftersom Sara hade ont i tassen fick de söva henne för att kunna undersöka ordentligt. Det visade sig att hon blivit biten ordentligt, så hon fick tratt, antibiotika och smärtstillande. Dessutom får hon inte gå ut.

När hon ändå var på djursjukhuset frågade hon om hon kunde ta med sig en liten katt tillbaka som opererats för benbrott igår. Det fick hon. Men ett benbrott är ingen lätt historia, så den lilla katten måste hålla sig stilla i ett jourhem. JAg ska berätta mer om den senare i bloggen, när vi vet hur det går.

Sen när hon kom hem åkte hon till ett av våra andra kanonjourhem, där det bodde en katt som upphittats nära katthemmet igår. Efter ett detektivarbete kunde vi spåra ägaren, som kom och hämtade katten! Där ser man hur bra det är att märka och registrera sin katt!

10 kommentarer:

  1. Men... min kommentar försvann?!? Jahajam, då får jag väl tassa ner det igen, då.

    Jam tror att det ofta är synd om blogghjälpen! Hon har ett så stort hjärta och älskar alla katter - sina egna, andras och inte minst de hemlösa - och hon lider nog väldigt mycket när någon katt far illa. Kanske gråter hon när ingen ser... då tror jag att Skaparkatten slickar bort hennes tårar och lägger en tröstande tass på hennes axel, så att hon skall orka fortsätta vara samma underbara blogghjälpen som alltid!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imma, nu blev blogghälpen nästan tårögd av att läsa det du jamat. Fast jag ska trösta.

      Radera
  2. Blogghjälpen har haft tassarna fulla idag ser vi, vilken tur att hon har dig som sköter katthemmet under tiden.
    Vi håller tassarna för att Sara snabbt blir bra i benet och även den lilla missen blogghjälpen hämtade.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, ja det är en evig tur att jag finns och tar tass om allt. Hur skulle det gå annars.

      Radera
  3. När man bryr sig så mycket om oss katter som blogghjälpen gör, så blir det nog gärna så att man får lite för mycket att ta tass om ibland - eller ganska ofta ♥
    Skönt att Sara fick tassen omsedd, och mitt i eländet känns det också skönt att hon inte hade blivit skjuten med luftgevär (vad är det för människor som håller på med såndant!?).
    Nu håller vi tassar och tummar att Sara snart bli bra i tassen och att den andra lilla katten blir bra i sitt ben och hittar ett kärleksfullt hem ♥
    Så härligt att ni hittade den vilsetassade kattens människa!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frasse, blogghjälpen säger att hon skulle vilja göra så mycket mer för oss hemlösa katter. Men man måste inse att man bara är en tvåbening som gör så gott man kan.

      Radera
  4. Det är ju uschligt att bli biten, men ändå bättre än skjuten! Säkert blir lilla Sara snart bra igen, fast jag hyser den djupaste sympati med stackaren som måste ha tortyrredskapet runt halsen.
    Benbrott låter ont! Hoppas den katten också blir återställd, och får ett fint liv. Håller tassarna för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katten Gustav, du har så rätt. Vi håller tassar för alla katter som har det kämpigt.

      Radera
  5. Fyjam för att bli biten. Husse brukar skoja ibland och säger att han ska bita mig, bara för jag biter honom lite i näsan. För nog skojar väl? Eller? *orolig*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, Klart han skojar. Som katt har du rätt att bita husse lite i näsan, men som tvåbening har han ingen som helst rätt att bita dig.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag är det inte jag som är på bilden. Min kompis, Liam, flyttade till ett eget hem för några daga...