tisdag 12 juni 2012

Katten Ninja på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Ninja på Södertälje Katthem.

Vet ni vad en etolog är? Jag har studerat det och vet att de studerar djur och deras beteende.

Som ni nog vet finns det ett förslag på en ny djurSKYDDslag. Sveriges Akademiska Etologer har skrivit ett remissvar. Där kan man bl a läsa att: 


man på djurhem bör överväga att sätta en gräns för hur lång tid det är rimligt att ha ett och samma djur boende på hemmet. På detta ämne uppmuntrar vi även till mer forskning. Djur som kommer in och har små chanser att omplaceras bör man överväga att hålla på annat sätt, såsom på ett jourhem med hemmiljö, eller avliva för att istället kunna erbjuda platsen till en individ med större omplaceringsmöjligheter. Ett katthem är för oss på intet sätt en miljö som kan anses som ett hem för katter under en längre period på grund av de många välfärdssänkande stressfaktorer som har påvisats i denna typ av miljö. "


Då undrar jag hur Sveriges Akademiska Etologer kan veta att jag hellre vill bli avlivad än bo på katthemmet? Nån som förstår?

16 kommentarer:

  1. Läskigt när Sveriges Akademiska Etologer tror sig veta någonting de ej har en endaste aning om :-(
    Det känns ganska så självklart att du hellre bor på katthemmet än blir avlivad. Du har ju mat, kärlek och trygghet där i väntan på just DITT hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattfamiljen, självklart föredrar jag att leva!

      Radera
  2. Då kan man undra vilka katthem de har studerat? Och hur vet man säkert vilka som har små chanser att omplaceras? Det har ju så att jama rätt stor betydelse för utpekad katt.
    Nä, jag förstår inte. Jag tror bestämt att du vill leva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, jag här har de inte varit i alla fall. Som alla andra katter vill jag så klart leva.

      Radera
  3. De förstår inte helt enkelt.. synd bara att det de tycker syns så mycket.Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, varför ska de få yttra sig i en fråga de inte har nån vetskap om?

      Radera
  4. Fy vilka dummisar! *fräser och slår med tassen* Såna där borde aldrig få uttala sig. Jamarns så arg jag blev nu. Men du ska inte vara orolig, du kommer aldrig råka illa ut så länge blogghjälpen har nåt att säga till om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, nä, de borde hålla snattran! Det värsta är att det finns vissa som lyssnar på såna där dumsnutar.

      Radera
  5. Man kan undra vad som ingår i deras utbildning! Det borde vara obligatoriskt att tillbringa ett par veckor på katt/hundhem för att se hur de drivs och hur djuren mår. För det är ju uppenbart att de inte har en blekaste aning om det. Fy och fräääs jamar jag bara åt såna stolligheter!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, tror du de har nån utbildning? De borde verkligen tillbringa lång tid på ett katthem för att lära sig nåt. Fast jag vill inte att de kommer hit!

      Radera
  6. *FRÄS FRÄS* MORR, MORR. Vad är det du jamar kompis, tassar om.
    USCH vilka dummisar :(
    Klart att du vill leva, inget jam om saken.
    Dom ska INTE UTTALA sig om ngt dom inte vet vad dom pratar om!

    Nu blev vi oxå ledsna vad dom hade sagt.
    BRY dig inte om det, Ninja

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, C, T, S, nä jag försöker att inte bry mig om vad de säger. Men det är svårt att förstå hur man kan säga nåt sånt.

      Radera
  7. Näää så dumt! Och de ska vara djurvetare, suck.
    Bry dig inte om det Ninja, vi ska nog kämpa emot såna dumheter!
    Hälsa din kompis Rosa och tacka för brevet, matte läste det för mig. Och bloggade åt mig att fler ska gå på loppisen på lördag och stötta med pengar om de inte kan ge minst en katt ett eget hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, det är tur att det finns de som kämpar emot sånt här. Jag ska hälsa Rosa, hon kommer bli jamarglad. Bra att er matte bloggade att fler ska komma på loppisen på

      Radera
  8. Fyjam, man blir ju mörkrädd när man läser detta! De som säger så skulle jag vilja ge en tass i baken - mjau, sparka bort dem från skrivbordet så de inte kan sprida sina grymma och okänsliga åsikter *morrar och fräser*
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frasse, ja såna där tvåbeningar borde inte ha nåt skrivbord alls tycker jag. De kunde sitt högt uppe på nåt berg i ödemarken.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...