torsdag 27 juni 2013

Katten Freddy på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Freddy på Södertälje Katthem.

Igår blixtrade blogghjälpen mig. På bilden ser ni hur jag såg ut när jag låg bredvid henne och myste. Blogghjälpen tycker jag ser hur gullig ut som helst - hi-hi.

Nu när jag ser hur många katter behandlas i semestertider är jag nästan glad att jag bor på katthemmet. Här blir inga katter utkastade eller avlivade (om de inte är så sjuka att de inte kan leva ett bra liv).

Men det värsta är att tidningarna bara skriver om de som behandlar katter illa. Jag tycker de borde göra reportage  om de som är snälla mot katter också. Då kanske en del tog efter, och förstod att om man behandlar en katt väl, då får man väldigt mycket tillbaka.

11 kommentarer:

  1. Du är jättesnygg! Ser helmysig ut. Vi blir så ledsna när vi tänker på hur många katter har det. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, jag önskar man kunde hjälpa alla katter som har det kämpigt.

      Radera
  2. Idag håller vi helt med blogghjälpen! Både när det gäller hur gullig du är och att tidningarna borde skriva om alla som hjälper katter. Vi blev så glada idag när vi läste om en rökdykare som räddade en katt i en brand igår i Nykvarn. Hurrjam för såna hjältar!
    http://lt.se/nyheter/nykvarn/1.2124286-rokdykare-raddade-katten-i-branddramat
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra artikel. Tråkigt att huset brann, men huvudsaken var ju att ingen levande varelse kom till skada.

      Radera
  3. Du har en väldigt intensiv blick, tycker jag, precis som att du vill jama om något riktigt viktigt? Du kanske helt enkelt injamar med blogghjälpens tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, den blicken tar jag fram när jag har nåt viktigt att jama. Och det är ofta!

      Radera
  4. Tjusig bild på dig Freddy !
    Fast det kan ju inte bli annat med en sån snygg katt som dig :)
    Tycker också dom där tidningarna kunde skriva mer om katter som har det bra !!

    SvaraRadera
  5. Alla tidningar är inte likadana. På Vimeddjur kan man faktiskt även läsa om människor som behandlar sina katter väl. Men jag håller med dig. Det bör skrivas mer om hur man faktiskt tar hand om behandlar sin katt. Denna artikel är ett exempel på det http://vimeddjur.se/han-alskar-sin-katt/ :)
    K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria, trots allt behandlar ju de flesta sina katter väl, men att bara en enda katt behandlas illa är för mycket.

      Radera
    2. Absolut, det är därför det först och främst måste komma en likvärdig lag på katter som på hundar alla katter ska för det första registreras och märkas. Sen finns det naturligtvis problem inom hundvärlden också men de problemen är i mycket mindre skala jämförelse vis anser jag och på något sett är hundarna under någorlunda kontrollerande former. Sen finns det såklart människor som bryter mot lagar och regler. men har man en lag tror jag att problemet minskar avsevärt och framförallt att synen på katter blir annorlunda. Tänk dig en barnfamilj köper en katt som faktiskt enligt lag måste registreras id -märkas och vaccineras. Föräldrar för över synen på djur på sina barn. (Jag vet bara vad mina barn anser om människor som inte sköter om sina djur på vad de anser är ett korrekt sätt)Som det är nu kan du köpa en katt för femtio kronor när du är på landet när sommaren är slut tar man inte alltid med sig katten hem. Kanske vore det något att införa i skolan att katthemen går ut och informerar i skolorna. Om barnen är medvetna om vad som händer med katterna som lämnas kvar kanske de kan påverka föräldrarna. Bara en tanke?

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...