onsdag 2 januari 2013

Katten Fortuna på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Fortuna på Södertälje Katthem.

Som jag berättade igår vaknade jag med ett sår på magen. det gjorde inte precis ont, men jag blev ju förvånad när jag noterade att jag inte märkt hur det gått till.

Nåjam, efter ett tag fick jag flytta ut från karantän. Jag var fortfarande ganska rädd för människor, men vissa fick klappa mig i alla fall. Fast inte farbröder! Jag är fortfarande lite rädd för dem. En dag för flera månader sen var jag förresten riktigt dum mot en av de snälla killarna som jobbar här. Han kom in i min bur och plötsligt såg jag bara ett par mansben och ett par skor. Jag flög på honom direkt och bet honom i benet, innan han hann sparka mig.  Saken var bara den att han hade inte alls tänkt sparka mig. Det var en ren reflex som gjorde att jag bet. Jag missbedömde helt enkelt honom och situationen.

Jag är väldigt ledsen för det. Jag ska verkligen försöka lita på ALLA snälla människor och aldrig mer bita nån som är snäll mot mig.

Nu vet ni lite om hur jag haft det tidigare i livet. Jag hoppas jag ska kunna bli en duktig bloggkatt och ge bra instruktioner till blogghjälpen. Det behöver hon.


16 kommentarer:

  1. Rara Fortuna, de som hjälper katterna på djurhemmen vet att ni varit med om hemska saker och att ni ibland blir rädda när det egentligen inte behövs, så jag tror inte att han blev arg på dig för att du bet honom i benet.

    Visst är du en bra bloggkatt! Och vi är med dig hela tiden, skall du veta.

    Kurr från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imma, jag hoppas han inte blev arg, men han fick ordentligt ont tyvärr.

      Radera
  2. Men snälla du, sånt händer, fundera inte mera på bettet. Han verkar ju snäll som faktiskt hjälper till där och fattade säkert varför du var rädd. Det är läskigt att tänka på och svårt att glömma när någon varit dum mot en, men du kan nog, om du försöker riktigt hårt.
    Du är redan en riktigt duktig taleskatt för katthemmet! Fortsätt bara så! Tasskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, jag hoppas han förstår att jag inte menade att göra honom illa. Jag blev bara jätterädd.

      Radera
  3. Hoppas den där dumma gubben som sparkade sig får sitt straff. På nåt sätt och nån gång får han det. Han, som gjort ditt liv så svårt. Jag kan inte föreställa mig hur det är att bli sparkad på. Det måste ta väldigt, väldigt lång tid att läka såna sår inombords. Om det alls läker helt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, jag vet inte om det läker helt, men jag hoppas det. Jag hoppas också att elaka gubben får ett ordentligt straff!

      Radera
  4. Söta Fortuna, jag är säker på att han vet att du inte gjorde det för att vara elak. Matte har berättat att hennes gamla katt Oscar troligtvis blev sparkad när han var liten kattunge och i alla år han levde så var han rädd för fötter med skor på och han vägrade komma fram till matte innan hon tog av sig skorna fast han visste hur snäll hon är. Rädslor kan sätta sig väldig, väldigt djupt.
    Det är tur att de på katthemmet är snällisar och förstår att det kan bli fel ibland utan att man menar det.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, på nåt sätt är det skönt att höra att jag inte är ensam om att vara rädd för fötter. Fast samtidigt tycker jag det är sorgligt att nån ska behöva vara det.

      Radera
  5. Jam är säker på att killen förstod varför du reagerade som du gjorde även om det nog gjorde ont i hans ben.
    Hade nog reagerat likadant som du !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, jag hoppas du har rätt. Och han fortsätter komma och hjälpa oss, så han förstår nog.

      Radera
  6. MEN Fortuna, Vi tror inte att den du bet, trodde att du gjorde det för att du var rädd, och gjorde en missbedömning. Alla gör fel ngn ggång, meau

    Du är REDAN en jamars bra bloggkatt, tassarna upp!

    Tass tass på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, C, T, S, ja alla gör fel ibland, men det känns bara tråkigt när det var en snäll människa som råkade illa ut.

      Radera
  7. Vi är säkra på att han förstod. Tänk vad skönt det är ändå att du vågar bli klappad sen är det klart att man kan bli rädd ibland och då reagerar man ju.nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, ja nu tycker jag det är jätteskönt att bli klappad. Annat var det när jag kom till katthemmet.

      Radera
  8. Det måste ta ett tag innan du vågar lita på stora fötter i ännu större skor! Han förstod säkert att du bara blev rädd. Du får buffa lite på honom nästa gång ;-)


    =^.^=

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, jag ska försöka buffa på honom lite mer. Han verkar inte arg på mig, men han kanske är lite försiktig när han kommer in i min bur.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag får ni en bild på både Ubbe och mig. Jag ligger på min röda filt som jag fått av blogghjälpen...