måndag 25 mars 2019

Katten Gitte börjar presentera sig

Hej, det är Gitte.

Ni vet nog inte vem jag är och jag vet inte vilka ni är, men Benny har berättat att ni är snälla.

Jag tillhör nog inte de katterna som haft det allra värst innan jag kom till katthemmet, men bra har jag inte haft det.

Jag bodde på en gård med många andra katter. Vi blev fler och fler. Ingen brydde sig om oss på det sättet jag tycker att man ska bry sig om sin katt. Visst fick vi mat då och då, men som ni kanske ser är jag lite långhårig så jag behöver lite extra pälsvård. Det fick jag inte. Vet ni vad som händer en långhårig katt som inte blir kammad och borstad? Jo, vi får stora tovor i pälsen och det gör ont.

På den där gården fanns det mycket som fastnade i pälsen också, halmstrån och till och med dumma djur som kliade.

Mitt liv såg ut att bli alldeles eländigt. Jag försökte vänja mig vid tanken på att gå där på gården tillsammans med hur många andra katter som helst. Kanske var det ett sånt liv som var meningen för mitt liv?

12 kommentarer:

  1. Hej Gitte! Jam här kan jag lova dig att det bara finns snälla kattkompisar och tvåbeningar som läser och skriver. Vi vill börja med att hälsa dig välkommen som bloggkatt!
    Även om det ofta är ledsam läsning så är vi intresserade av att se vad som ledde fram till ditt nya liv på katthemmet.
    Vi ser ju redan bra att du som så många andra hade en tuff tillvaro till att börja med.
    Du är så vacker med din långa fina päls!
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, nog är det väl konstigt att vi alla har haft det sp eländigt? Så borde det inte vara.

      Radera
  2. Sötaste tant Gitte, ditt liv kommer bli såå bra snart, det är vi säkra på. Alla bloggkatter har fått alldeles egna hem, och en himla massa av oss andra också. Jag och Klemens, och Gumman som redan vandrat vidare över Bron, kommer alla från SödertäljeKatthem och nu har vi eget hus att härja i. Matte har berättat att du är en lady, en dam och en väldigt trevlig sådan. /Klemens fd skyggis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cirkus Boman, det känns bra att veta att alla bloggkatter före mig fått ett hem. Fast jag blir inte lugn förrän jag fått ett!

      Radera
  3. Det brukar alltid vara otrevlig läsning när bloggkatterna berättar om sina tidigare liv. Tack och lov vet jag att du är en som haft turen att komma till ett riktigt bra kattehem, så även om det är otäckt i början ska det bli intressant att följa dig och ditt liv på katthemmet, med allt ansvar där, och fram till dagen när du också ska packa dina grejor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisa, tror du verkligen att den dagen kommer då jag ska packa mina egna saker och flytta till ett eget hem?? Kan det bli så?

      Radera
  4. Mjau Gitte och välkommen som bloggkatt.
    Vad spännande det ska bli att höra om din fortsatta berättelse och hur du kom till Katthemmet.
    Är du en Skyggis?
    Det ska bli intressant att följa dig och se hur du klarar av allt som måste göras på katthemmet. Vi får hoppas att Benny påminde dig om en ytterst viktig punkt på mötena........en viktig punkt som absolut inte får glömmas.
    Mjau och nospuss till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, jodå, Benny har överlämnat den viktiga frågan till mig. Jag ska ta itu med den snarast.

      Radera
  5. Välkommen Gitte Ska bli spinnande att läsa din blogg. Även om vi alltid blir lite tårögd när vi får höra om er historia. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Micke, Molle och Mary, ja, nån rolig börjar kan inte jag heller bjuda på.

      Radera
  6. Fina Gitte! Tänk så livet KAN förändras - nu är du i trygghet och är bloggkatt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cornelia, ja, det är verkligen en förändring mot hur det var innan jag kom hit.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...