fredag 8 mars 2019

Katten Benny på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Benny på Södertälje Katthem.

Idag läste jag om en elefant.  Den hade dött nu efter 43 år som ensam elefant, utan kompisar, på nåt zoo. Den kallades Världens mest sorgsna elefant.

Jag blev väldigt ledsen när jag läste om den elefanten. Sen frågade jag blogghjälpen om hon hade varit på cirkus eller nåt zoo. Hon sa att när hon var liten, (jag tror det var ungefär 118 år sen) så var hon på cirkus. Där fanns flera djur. Hon minns inte om hon tyckte det var speciellt roligt, men hon förstod heller inte då att djuren led. Det är ingen naturlig miljö för ett djur att vara på cirkus eller i ett zoo, men det fanns ingen debatt om det då.

Idag är det som tur är annorlunda. Det finns både organisationer och enskilda som tar starkt avstånd från att djur hålls i fångenskap. Tyvärr finns det också dom som tycker det är roligt att rida på elefanter när de är på semester till exempel. De förstår inte, eller låtsas inte förstå, att de djuren inte är födda till att gå runt med turister på ryggen.

Hoppas alla människor bojkottar all underhållning där djur hålls som fångar för att roa. Det är inte roligt alls.

Nu ska jag fortsätta jobba med öppet hus i morgon. Ni kommer väl? 13-15 har vi öppet.

6 kommentarer:

  1. När min matte var barn var hon på Skansen och red på en elefant. Det var säkert mer än 118 år sen, kanske 133? Tur de har slutat med såna tokerier!
    Lycka till med öppet hus i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisa, jam, i Sverige har man ju äntligen förbjudit vilda djur på cirkus. Inte en timme för tidigt.

      Radera
  2. Husse var på cirkus någon gång på 1800-talet och de enda djur som fanns då var hästar.
    Djur mår bäst i sina naturliga miljöer och dit hör inte ett cirkustält.
    Hoppas det kommer många snällisar till er imorgon.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, nä, du har så rätt. Och sedan fick de ju stå och åka i timmar i skraltiga vagnar mellan uppträdandena. Hemskt.

      Radera
  3. Precis så var det för 154 år sedan också, när matte var barn och var på cirkus. Hon minns inte, säger hon, och det kan jag förstå för det är väldigt länge sedan. Men visst fanns det hästar då? Hoppas det inte fanns andra djur.
    Djur ska leva naturligt och som Björn säger, definitivt inte i cirkustält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, jodå, det fanns hästar också. Och sjölejon och annat som absolut inte har på en cirkus att göra.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...