tisdag 19 september 2023

Nygamla bloggkatten börjar berätta

Känner ni igen mig? Jag heter Rafael och var bloggkatt tidigare här på katthemmet. För ganska precis ett år sedan fick jag och min bästa kompis Fenja ett gemensamt hem. Till en början var det bra, men sen fick de en bebis och då fanns det inte tid för oss.

Vi låg mest under en säng och var ledsna. Då bestämdes att vi skulle få komma tillbaka till katthemmet. När jag kom fick de en chock här. Jag borde väga cirka 4 kilo men väger nu 8,2 kilo. Ni förstår att jag inte mår bra.

Blogghjälpen har sagt att vi ska hitta ett bra hem åt oss, men att jag måste må bra först. Det förstår ju jag. Sen hoppas jag att hon har rätt för ingen katt vill må dåligt.

Tror ni att ni vill höra mina tankar och berättelser en gång till?
.

10 kommentarer:

  1. Ja det vill vi gärna höra. Hoppas att ni snart får nytt hem där ni får leva resten av era liv och må bäst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Therese, det hoppas vi också, men det kommer nog ta ett tag.

      Radera
  2. Visst kommer vi ihåg dig, lille vän. Men inte ska du väga sååå mycket. Det är inte bra för dig och man undrar vad som hänt med dig. Det är väl klart att vi vill höra din historia. Sedan förstår vi förstås att katthemmet gör allt de kan för att du ska gå ner i vikt. Du kommer naturligtvis att få jättebra mat för att hjälpa dig - och godis får du nog vänta med ett tag. Vi ser fram emot att höra mer från dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, jag ska absolut inte väga så här mycket. Det är inte bra för nånting. Men det kommer nog bli bra så småningom.

      Radera
  3. Jag vill gärna höra dina tankar och din berättelse! 🐈‍⬛ 🐾

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, det får du göra om du följer mig här.

      Radera
  4. Hej Rafael!
    Klart vi vill höra dig berätta!
    Ursäkta att jag säger det men jag tycker tyvärr man alltför ofta hör om situationer där en bebis dyker upp och gör katter (och andra djur) mindre intressanta,
    Jag var faktiskt tvungen att säga det för det gör mig både ledsen och besviken.
    Nu var det ändå en otrolig tur att "ditt" katthem ställer upp som de alltid gör när det blir kris.
    Att du väger så mycket hoppas och tror vi katthemmet kommer att hjälpa till att få rätsida på.
    Många nospussar! ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Björn.
      Svarar dig också (har svarat på några andra kommentarer också) då jag vill stå upp för min syster som mår hemskt dåligt över allt hon läser om på katthemmets sida nu på grund av ägaren eller vem det är som skriver dessa inlägg.
      Min syster och hennes sambo gjorde allt för att få Rafael och hans bästa kompis att trivas hos dem. I ett år försökte dem. Även en tid efter att deras bebis kom men när katterna började visa på att de var extremt stressade och inget blev bättre så lämnade de tillbaka båda två tyvärr.
      Min syster tog hand om vår familjekatt till det att han blev 19 år gammal. Hon älskar djur och kände att hon nu ville hjälpa katter från ett katthem i stället för att köpa en ny kattunge.
      Varje gång jag var på besök med min dotter så låg de under soffan. Jag har även en bild min dotter tog på dem när de ligger helt rädda där under. Första gången jag såg Rafael var några veckor efter att min syster fått hem dem och jag kan intyga att det inte var någon 4 kilos katt de hade fått hem. Tycker det är helt vidrigt att katthemmet inte nog med smutskastar min syster och hennes sambo så som de gör utan de ska ljuga om omständigheterna. Det går nog att hitta gamla bilder på honom här på sidan och se att han ser precis ut så som han gjorde för ett år sen också. Att katthemmet väljer att inte skriva ut exakt hur det var, att katterna blev fruktansvärt stressade av nytillskottet tycker jag är hemskt ut katternas situation också.
      Varför ska de riskeras att adopteras in i en familj som inte är hälsosam för dem pga katthemmets ovilja över att vara ärliga?!
      Min egna katt fyller 11 år nästa år och har varit med mig genom alla gånger jag flyttat och det att jag fått barn. Det fanns inte på världskartan att göra mig av med honom pga att dottern kom till världen och jag vet att min syster inte någonsin utan kattens hälsa i fokus hade lämnat pga nytillskott.
      Katthemmet här kan lägga ner sin smutskastning för min syster mår inte bättre av all skuld som läggs på henne då hon redan bär på skuld själv gentemot katterna.

      Radera
    2. Jag hade missat inlägget från den 18/9 (du jan se att jag inte skrivit någon kommentar där) och inte sett det du skrivit där. Vad gäller katthemmet har de mitt fulla förtroende (medlem sedan länge).
      Jag tycker vi sätter punkt här eftersom ingen blir gladare av att fortsätta kritisera varandra.
      Nu har katterna fått ett bättre liv vilket är det absolut viktigaste.

      Radera
    3. Björn, det känns inte motiverat att fortsätta diskussionen, men faktum kvarstår - Rafael mår inte alls bra. Han och Fenja behöver ett hem där det finns mycket tid för dom.

      Radera

En katt på Södertälje Katthem behöver ett eget hem: Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

En katt på Södertälje Katthem behöver ett eget hem: Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar : Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem....