lördag 11 februari 2012

Katten Blitz på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Blitz på Södertälje Katthem.

Idag har blogghjälpen och jag tittat lite på Blocket. Där kan man sälja det mesta, även katter. Ibland har blogghjälpen och jag olika åsikter om saker och ting, men vi har mycket gemensamt också. Bland annat synen på katter och deras utseende.

Varken hon eller jag förstår varför en Ragdoll kostar 7500 kr, en Sphynx 12 000 kr, en Bengal 9 000 kr när man får 2 kattungar för 500 kronor, eller t o m en unge för 199 kr.

Visst kan det vara så att olika raser har olika temperament och egenskaper som man uppskattar, men vad är det som säger att en "huskatt" som jag själv, inte har samma egenskaper?

Nu menar vi inte att man nödvändigtvis måste sänka priset på "raskatter". Kanske vore det klokare att höja priset på oss andra?

Sen undrar vi också varför katter säljs under rubriken "Fritid och Hobby"? Borde vi inte åtminstone finnas under "För hemmet" eller "Personligt"? Eller att vi rentav får en egen rubrik "Husdjur".

33 kommentarer:

  1. Husdjur - rubriken borde väl vara det minsta man kan begära!

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, det tycker jag också!

      Radera
  2. Det finns en rad olika saker som gör att raskatter kostar mer än en huskatt.
    Tex. diverse tester på föräldrarna , kan vara allt från blodprov till hjärtscanning. Sen ska man som ju vaccinera kattungarna 2 gånger samt låta veterinär hälsokontrollera dom, kattungarna ska försäkras , sen ska det finnas stamtavla på kattungen , det ska skickas in papper om överlåtelse av katt till SVERAK och en massa andra saker som jag säkert glömt och allt detta kostar PENGAR !
    Sen håller vi fullständigt med dig/er om att vanliga huskatter skulle vara betydligt dyrare än vad dom är och att annonser på Blocket gällande djur skulle ligga under Husdjur och INTE under Fritid och Hobby !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, fast många av de där sakerna görs ju på oss huskatter på katthemmen också. T ex vaccineras vi 2 gånger, vettisen hälsoundersöker oss, papper om överlåtelse skickas in till Svenska Kennelklubben (vilket kostar pengar, det gör inte registrering på SVERAK). Vi öronmärks eller chipmärks också. Så skillnaden i kostander är väl egentligen inte så himla stor.

      Radera
    2. Jo jag vet att många av dom där sakerna som jag räknade upp görs på katter som är på katthem oxå :)
      Men det finns ju som jag jamade även lite andra kostnader på en raskatt som inte finns på vanlig huskatt bla dom där hälsoundersökningarna(blodprov , hjärtskanning), sen så kostar det att låna en avelshanne ca 1000kr och sen så får man betala 800-900 kr per kattunge till avelshannen också.
      Så inte blir det mycket pengar över i vinst för uppfödaren precis i alla fall inte på oss mer "vanliga" raskatter :)

      Radera
  3. Jag tycker inte om att katter säljs på blocket, det känns för oseriöst och oförsiktigt. Sen så tycker jag att priset på huskatter borde femdubblas. Då skulle vi kanske få högre status och sommarkatter skulle kanske minska med tiden. *hoppas*

    SvaraRadera
    Svar
    1. OOOOPs vad tog vårt jaminlägg vägen vi han tydligen tassa ngt innan det försvann
      så vi får jama om igen
      vi jamade så här
      att vi ALLA katter är precis lika värda vilken ras än vi må vara

      När vi tassade till blocket så såg vi att det finns en meny som heter: DJUR

      Vi gillar inte sådana säljställen

      Tass tass

      Radera
    2. Min matte hittade mig i en annons på Blocket , sen kollade hon om min uppfödare möjligtvis var med i Birmasällskapet ?
      Sen mailade dom en massa och pratade i telefon sen så kom matte och husse o kikade på mig och på några andra mindre kattungar som min uppfödare hade också. Men min matte ville ha mig och jag henne , låg bredvid henne hela tiden som dom 2-benta fikade o pratade.
      När matte o husse hämtade in transportburen och satte jämte mig så skuttade jag glatt in och la mig ner :)
      Så alla annonser på blocket är INTE oseriösa och alla köpare är INTE oförsiktiga :)

      Radera
    3. Kjelle Bus, du har helt rätt. Alla annonser på Blocket är inte alls oseriösa. Det är du ett levande bevis för.

      Radera
  4. Vi får jama att det var verkligt kloka funderingar!

    Vi tycker att alla katter borde vara lika mycket värda.

    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linnsen, jag tycker också alla katter är lika värda. Vi ser annorlunda ut allihop och är väl olika också, men det är ju även tvåbeningar.

      Radera
  5. Här jamar vi instämmande med dina kloka jam.
    Varför skulle inte alla katter vara lika mycket värda? Det är som att tvåbeningar skulle behandlas olika och ha olkia värde. Nu säger matte att det tyvärr är så på vissa ställen, men det är ju lika tokigt det.
    Sen jamar vi som Sippo - djur borde inte säljas alls via blocket och liknande ställen.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, det är ju tyvärr så att även människor anses ha olika värde i vissas ögon. Men det är ju inget skäl till att vi ska värderas olika också?

      Radera
  6. Jam håller med om att alla katter är lika mycket värda, och att tvåbeningar luras att tro att vissa katter är "finare" än andra om priserna är olika... men det är ju också som Kjelle Bus jamar, att uppfödaren har en massa kostnader för raskattens första tid i livet och vissa raser får inte ens säljas utan att vissa prover m.m. har gjorts och visat att katten är fri från sjukdom, defekter och skador. Sedan är vissa uppfödningar så små, därför att inte så många håller på med en viss ras - som Sphynx och Bengal, t.ex. - och då blir sådana katter dyrare.

    Men om vi får höja kattens status genom den nya djurlagen och Svekatts arbete, kanske priserna på huskatter går upp? Särskilt om lagen och annat gör att katthemmen inte längre har ett överflöd av katter att adoptera bort... ju mer sällsynt något är, desto mer värdefullt blir det ju i tvåbeningarnas ögon!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imma, fast vi på katthemmet har ju också mycket kostnader för katterna. Jag förstår att "raskatter" kostar ännu mer, men även vi husisar skulle ju kunna ha stamtavlor och annat om människorna höll reda på oss och visste var vi kom ifrån o s v.

      Radera
  7. Just nu är annonsen från Tradera uppe igen på din sida. Med rubriken "Katter på Tradera" Sedan står det "Katter från 1 kr. Katter. Bjud nu!" DET tycker jag är HEMSKT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, jag var inne i morse och tittade, men hittade inte annonsen. Den är verkligen hemsk med det budskapet.

      Radera
  8. Mycket att fundera över och inte helt lätt. Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, nä det är mycket att fundera över...

      Radera
  9. Så klokt du jamar. Det är mycket som är obegripligt i fråga om människor inställning till oss katter. Som tur är finns det många som inser att vi huskatter är lika mycket värda som raskatterna. Men det är viktigt alla får ta del av denna kunskap. Är så glad att vi kämpar tillsammans för att föra ut detta viktiga budskap . Tillsammans ska vi klara det! *knuten tass*
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra Frasse! Visst ska vi kämpa tillsammans för att visa att vi är lika mycket värda.

      Radera
  10. Åhh finis, klokt jamat som alltid! Önskar tvåbeningar lyssnade på dig och verkligen slutade upp att vara såå fula mot oss. Du är en vis kompis ska du veta :) Nosgos och Tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, åh, tack för berömmet *rodnar*.

      Radera
  11. Antar att priset säkert har en del i vårt låga "värde" men inte enbart tror jag finns nog fler orsaker. Som att länsstyrelsen skjuter av katter som om vi vore ohyra m.m

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nea, ja Länsstyrelsen som har till uppgift att se till djurskyddet i landet lever verkligen inte upp till sitt uppdrag i många fall.

      Radera
  12. Just när vi tittade in på din blogg fanns det en reklamruta där det stod "Hitta kärleken på nätet" ... Vore inte DET en bra rubrik att leta under när man söker sin katt! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambo & Roxy, vilken jamarbra idé. Tänk en annons där det stod "Hitta kärleken - besök ditt lokala katthem".

      Radera
  13. Ja alla katter borde kosta tusenlappar så skulle man nog gallra ut de allra värsta "Jag har inte alls tänkt igenom kattköpet" köpare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattfamiljen, vi måste gemensamt arbeta för att höja statusen för oss på olika sätt. Att höja priset är definitivt ett bra sätt.

      Radera
  14. Jag hittades ju på Blocket så det tycker jag var bra. Men husse Roland(min husses son) kollade mycket noga vem det var som ringde och besökte dem före jag träffade mina nya tvåbenta. Mycket seriöst. Jag vet att jag är mycket högt värderad, av Roland och av mina nya husse o matte. Och matte såg bara min ledsna bild och inget pris, fast det fanns ett också där.För att inte nån skulle ringa som bara ville ha en "leksak".
    Men mycket konstigt finns det där och fick man skulle många skänka bort sina djur.
    Så jag jamar att vi huskatter borde få ett högre värde i pangar, för det e det enda många människor räknar i.Och då skulle kanske ingen köpa oss som "slit o släng" saker heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, det finns många katter som fått bra hem genom Blocket, inte tu jam om det. Men det är motsatsen vi måste bekämpa. Fall där katter skänks eller slumpas bort och där det inte finns nån som helst kontroll över vem köparen är och vad h*nn har för avsikt med och lämplighet att ta hand om katten.

      Radera
  15. Sippo, det vore jättebra om priset kunde höjas rejält för oss katter. Först då kanske vissa tvåbeningar förstår att de inte ska behandla oss illa.

    SvaraRadera
  16. M, C, T, S det finns klart både för. och nackdelar med att sälja katter på Blocket. För egen del tycker jag nackdelarna överväger.

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...