söndag 13 maj 2012

Katten Ninja på Södertälje Katthem berättar


Hej, det är Ninja på Södertälje Katthem.

Nu föds det väldigt, väldigt många kattungar och katthemmen är överfulla. Då känns det väldigt tryggt att vi som redan bor här ändå får bo kvar. Det finns ibland människor som ringer till oss och tycker att vi ska avliva någon "långliggare" för att få plats med den katt just de vill att vi tar hand om. Men så gör man inte här. Jag tycker inte det verkar riktigt klokt.

Vem skulle vilja lämna ut en av oss till avlivning bara för att en annan katt ska bli omhändertagen? Vad har man då vunnit?

Som tur är tänker de flesta inte så.

Jag har tänkt på att jag har det ganska bra i väntan på mitt egna hem. Idag har t ex blogghjälpen lekt en lång stund med mig. Visserligen lyckas hon inte få bilden rättvänd, men  de flesta känner väl redan till hur hon fungerar så ingen blir väl förvånad? Vi hade i alla fall kul och sedan låg jag i hennes knä och så fick jag godis också. En helt OK dag i mitt lilla liv.




20 kommentarer:

  1. Vi tror att du har haft en väldig tur som hamnat just där hos blogghjälpen. Det finns ställen där ingen leker med katterna och där burarna är små och överfulla... då gör det inte så mycket att blogghjälpen inte kan vända fotot... ;)
    nosgos å söndagsgottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maurice & Kajsa, det är ju sant förstås... men man tycker ju att hon kunde lära sig vända fotot rätt ändå?

      Radera
  2. Aldrig slutar man förvånas över hur korkade förslag vissa 2-benta kan komma med !
    Tycker som Maurice o Kajsa att det är huvudsaken att Blogghjälpen är bra på bus och gottis saker än att hon vet hur man vänder på foton :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, jag måste man välja så är det ju faktiskt så.

      Radera
  3. Visst har ni det bra i väntan på ett eget hem! Jamar som Kjelle, bättre att blogghjälpen är bra på gos och byús än att vända foton. (godis vet vi ju alla att hon är snål med) Men det var ett jamarfint kort på dig när du busar.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, hi-hi, jag har flera buskort...

      Radera
  4. Kul med bus och gottisar och så lite gos också. Förstår inte hur en del tänker. Vi är i alla fall glada att du är på katthemmet i väntan på dina människor. De kommer nog snart nu tror vi.Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, jag är också glad att vara här istället för att behöva springa ute ... eller vara död.

      Radera
  5. Det är jättesynd att det finns såna som tänker så. Då är det bra att såna som blogghjälpen finns till och förhindrar det. *nickar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, alla på vårt katthem tänker likadant i den här frågan. Det är tur det.

      Radera
  6. *ryser* såna tankar gillar jag inte alls! Hur kan de ens komma på såna snedvridna idéer? Det är juh inte klokt! Jag jamar med Sippo, det är riktigt skönt att blogghjälpen och de andra verkligen finns där och stoppar det från att bli verklighet.. All heder till dem! *stående ovationer*

    Nosgos och Mjölkisar

    (våra nya syskon har kommit i veckan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, jag tycker alla katthem skulle resonera som vi gör här. Vi har no-kill-policy här!

      Radera
  7. Vi jamar med övriga missevänner!
    Fattar inte heller hur en del tvåbeningar tänker, GRRR
    Tur att du kan vara kvar där på katthemmet tills du får komma till ett bra och tryggt hem istället.
    Vi håller tassarna att dom kommer snart

    Tass Tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, C, T, S jag är också glad att jag får vara här tills jag får ett bra hem. Så är det för alla katter hos oss.

      Radera
  8. Hur tänker en del?? Skulle inte en vuxen katt som suttit på katthemmet vara lika mycket värd som en tex yngre katt som också behöver komma in på katthemmet. Den som redan är intagen på katthemmet skall ju få vara där tills rätt hem dyker upp. Sen vill man ju självklart hjälpa alla men det är omöjligt. Men en katt skall alltid veta att har de väl räddats så skall de INTE avlivas efter ett tag. TUR att ni Södertälje katthem finns <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattfamiljen, jag tror att de flesta seriösa katthem har samma policy när det gäller avlivning av katter, men tyvärr finns det fortfarande de som tänker så här konstigt.

      Radera
  9. Bus med vippor är jätteskoj! Bra att det blev godis idag. Det är så sorgligt att katthemmen alltid är fulla, men det ger väl inte folk rätt att kläcka ur sig vilka dumheter som helst? Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Findus, Isak och Rasmus, jag tycker inte heller att människor har rätt att kläcka ur sig vad som helst. Men en del är bara ute efter att lösa sina egna problem.

      Radera
  10. Hej vackra Ninja och fina blogghjälpen!
    Långliggare eller inte så har alla rätt att få stanna tills de får ett superhem! Alla är lika viktiga och behöver ett hem!
    Vissa katthem avlivar katter om de inte blir sålda under en viss tid, det skrämmer mig och får mig att gråta. Jag förstår inte deras tänk, men jag vet att många Svenssons förstår det och till och med försvarar det, det skrämmer mig och gör mig arg!

    Sätta bilden fel? Det är bara att vända på huvudet ju, så blir det rätt, men så du vet :) jag är inte bra att stå på händer :) så sätt den inte upp och ner!

    Nosbuff till Ninja och en kram till blogghjälpen för att hon ger alla missar en och flera chanser till ett hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Östgötakatterna, man undrar ju vad man vinner totalt på att avliva katter som suttit länge på katthemmen för att ta in nya. Det är inte värdigt att handla så. Vi jobbar alla här för att ge våra katter ett bra hem och vi ger oss inte förrän det blir så!

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...