onsdag 2 mars 2022

Katten Rafael på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Rafael på Södertälje Katthem.

Idag är jag jättearg! Inte på nån här på katthemmet, om ni trodde det. Nä jag, och alla mina kompisar, är jättearg på en dumsnut i Ryssland som är elak mot ett annat land.

Det är många som far illa av det, men jag tänker förstås mest på mina kattkompisar, eftersom jag är katt själv. 

Hur tror ni de mår när det smäller runt omkring dom? Jag har sett bilder där människor som flyr tar med sig sina djur. Man är verkligen djurvän när man tänker på oss också, trots att man har det så svårt själv. 

Vi katter protesterar mot de som krigar! Inte mot de som försvarar sig förstås. De är mina hjältar. 

Det verkar så omodernt att göra så här. Man lever tydligen kvar i en förgången värld. Sen säger man att det är folket i Ukraina som är dumma. Då undrar jag hur det kan komma sig att nästan hela världen stöttar Ukraina men straffar Ryssland? 

Tänk om jag träffade på den där gubben som ställt till med allt det här. OJJJ vad jag skulle fräsa åt honom! Hoppas han slutar. Nu!



6 kommentarer:

  1. Bra jamat av dig.
    Vi håller med och skulle riva den den elaka gubben i Ryssland så att han skadades riktigt mycket. Han är feg som angriper en svagare helt utan anledning.
    Heder åt människorna i Ukraina som tar med sig sina vänner, när de flyr.
    Fruktansvärt att detta får hända.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, det går inte att föreställa sig hur illa det är, både för människor och djur.

      Radera
  2. Vi jamar instämmande med Anonym och dig! Gubben är mycket mycket farlig! Tänk så många oskyldiga djur och människor som får lida p.g.a. hans storhetsvansinne.

    Mitt i allt elände är vi i alla fall glada över att det idag äntligen fattats beslut om obligatorisk märkning av katter! Tack till alla som kämpat för det!
    Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, det är ofattbart att en enda människa kan, och vill, ställa till med så mycket elände för så många.

      Radera
  3. Miri, matte och jam håller fullständigt med dig! Matte har anmält sig till ett ställe där man gör sig beredd att ta emot flyktingar med djur - hon säger att vi kanske har det smått, men att det alltid måste finnas plats för människot och deras djur som behöver skydd och trygghet. Jam får väl finna mig i att det kan dyka upp främmande katter och hundar här... det viktiga är att vi ställer upp i en svår situation! Kurr från Robin, klosterkatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robin, jam, det är tur att det trots allt finns goda människor i välden. Ibland undrar man.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...