söndag 19 november 2017

Katten Tessie på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Tessie på Södertälje Katthem.

Idag har jag pustat ut lite efter alla aktiviteter jag hållit i på sistone.  Det blir lite mycket ibland.

I lördags var jag ju tvungen att skicka iväg blogghjälpen på ett möte med SVEKATT. Det är viktigt att de finns, för de gör mycket för oss hemlösa katter. De kämpar bland annat för att det ska bli obligatoriskt med ID-märkning för oss katter, men så är det bara för hundar i Sverige. Vi katter räknas visst inte.

Om det vore obligatoriskt med ID-märkning skulle många katter hitta hem igen. Som det är nu är det många katter som inte gör det, för ingen kan spåra dom.

Man tycker det skulle vara ganska enkelt för en regering att fatta ett sånt beslut, men åren går och inget händer. Man säger att vi har bra djurskyddslagar i Sverige. Men det beror helt på vad man jämför med. Vi tappar vår position där mer och mer. Det är skamlig. Land efter land förbjuder levande djur på cirkus - men inte Sverige. Varför är svenska politiker så mesiga?

6 kommentarer:

  1. Instämmer i allt du skriver! SVEKATT är mycket bra och givetvis är husse stödmedlem där. Det borde alla kattälskare och andra som månar om katters väl och ve vara.
    Sedan har du helt rätt - politiker tycker vissa saker är viktigt och då går det snabbt att göra undantag och hitta speciallösningar. Detta gäller tyvärr inte djurens välbefinnande. Där går det otroligt långsamt och trögt. Inte ett spår av den nya Djurskyddslagen ännu. Pratats om den sedan 2011 nu då utredningen om den var färdig. Sedan har inte ett dugg hänt. Ställ er i skamvrån politiker och skäms riktigt ordentligt! Ni är inte värda att rösta på säger husse och jag tror jamarns han har rätt.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, jam tycker politiker är dumma mot oss katter! Hur svårt kan det vara att lagstifta om ID-märkning?

      Radera
  2. Vi katter räknas visst! vi blir så arga att detta bara får fortgå år efter år! Ynkryggspolitiker - fräääääss från Sven och company

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven, jam men ingen ställer ju några krav på dom heller.

      Radera
  3. Hör ofta min matte o husse jama att dom anser att mååååånga politiker är totalt inteligensbefriade.
    När dom inte bryr sig om alla stackars katter som far illa i vårt land, ja då skulle jag vilja sätta klorna i dom o riva till rejält.
    Ska be matte o husse att inte klippa dom något mer, man vet aldrig när jag kan behöva dom.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, bra att du ser till att behålla klorna! De kan behövas.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...