torsdag 4 juli 2013

Katten Freddy på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Freddy på Södertälje Katthem.

Det har varit mycket tänk idag också.

En del människor tror nog att vi katter har det ganska bra utomhus nu på sommaren. Att det inte gör så mycket om vi inte har nånstans att gå in och  inte har nån att gosa med.

De som tänker så anar inte hur fel de har. Vi får ofta göra utryckningar för katter som blivit övergivna, även på sommaren. Många har varit så magra att de inte klarat sig. En katt som är van vid ett liv i en familj klarar inte av att skaffa mat på egen tass i den omfattning som behövs.

De blir magrare och magrare och svagare och svagare. När de väl får hjälp kan det vara för sent. Det är nämligen så illa att om vi katter inte får tillräckligt med mat slås våra inre organ ut och har det gått tillräckligt långt går det inte att reparera.

Så ser ni nån katt som är i dåligt skick och inte verkar ha nåt hem - ring polisen. De har skyldighet att hjälpa till. Det finns mer att läsa om detta på polisens hemsida. Åk INTE till ett katthem med den utan att ringa först eftersom alla katthem förmodligen är fullbelagda och inte kan ta emot katten. Så dyster är verkligheten.



5 kommentarer:

  1. Och då tänker jag vilken jamartur jag haft som inte blev en övergiven katt utan mat. Stackars, stackars de katterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, ja du har verkligen haft tur. Så borde alla katter ha det.

      Radera
  2. Jag tänker ofta på vilken tur jag och mina ungar hade som blev infångade och fick komma till er, även om det var jamarns läskigt i början så räddade det livet på oss, det är jag säker på. Vi tänker ofta på alla stackars katter som inte har samma tur.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, jag tror helt säkert att det räddade livet både på dig och dina ungar att ni kom till Södertälje Katthem. Ni hade det verkligen inte bra i början.

      Radera
  3. Tänk om alla katter hade det så bra som vi! Före jag kom hit fick jag ju gå en hel sommar och ropa på min familj.De hade ju gått över den där bron ni vet. Mat och komma in i huset fick jag men goskontot var tomt. Och sen kom jag hit.
    Kanske bra om de som sköter om våra matskålar också sätter ett halsband på oss så det syns att vi är omskötta, så slipper andra oroa sig.

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...