fredag 5 april 2024

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem.

Idag har jag funderat mycket på olika saker.  

Först är det bra att påskhelgen är över. Vi katter vill helst att det ska vara vardag jämt. Tvåbeningar krånglar bara till tillvaron genom sina påhitt om helger och semestrar och annat. Leve vardagen! Så tycker jag.

Sen har jag funderat över varför det fortsätter att komma in katter på katthemmen som ingen bryr sig om eller vill ha. De är dessutom ofta sjuka eller skadade och kostar massor. Varför skaffar man djur om man inte tar hand om dom? Den frågan kommer jag ständigt tillbaka till. När ska vissa förstå att det inte är gratis att ha ett djur? Det måste man veta när man skaffar oss. 

Sen är det en viktig sak till jag vill jama: I morgon har vi öppet hus både på katthemmet och i vår second handbutik mellan 13-15. Kom och besök oss då! Alla snälla människor är välkomna.

4 kommentarer:

  1. Ja du, de här konstiga helgerna är inte så omtyckta av vissa av oss. Bäst är om alla dagar är likadana, som du säger.
    Håller med dig om att det är konstigt att folk skaffar djur och sedan inte vill ha dem kvar av olika anledningar (kostnad för vård kanske är den största anledningen).
    Vi är så glada åt att du och dina kompisar har fått ett fint hem till dess ni får era alldeles egna tvåbeningar. Lycka till med Öppet Hus. Du är så duktig som redan kan ordna allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är bra att jag får bo hör tills mitt för-alltid-hem dyker upp. Här är alla snälla.

      Radera
  2. Vi har skällt massor på husse nu eftersom han hade fräckheten att lämna oss hos "farmor" så han kunde åka iväg till en kompis en vecka. En del tänker bara på sig själva. Fast farmor är bra för hon skämmer bort oss med mycket godis. Hihi!
    Vi har sagt att om detta fortsätter vill vi ha en egen dator eller få låna farmors.

    Att det kommer in katter till katthemmen från folk som inte vill behålla dem visar tyvärr bara hur många dumskallar det finns bland tvåbeningarna.
    Skaffar man ett djur är det en familjemedlem precis som när man får ett barn. Hur svårt kan det vara att förstå det`*MORR och FRÄS*.
    Tre saker som är självklara eller åtminstone borde vara det: ID-märkning, registrering och försäkring!
    Att bara ta för givet att ett katthem skall ställa upp och ta över ansvaret liksom att hota med avlivning är oförlåtligt!

    Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, bra att ni ställer krav om husse envisas med att resa bort. Önskar alla tänkte som husse. Det är självklara saker men svåra att förstå för vissa tydligen.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Jag hade just legat och tänkt på viktiga saker när jag klev ut ur buren och blev blixtrad av blogg...