söndag 6 september 2009

Katten Kia berättar mer


Hej, det är Kia på Södertälje Katthem.
Nu har det just varit öppet hus här på katthemmet. Många besökare gick runt och tittade på oss, men jag vet inte om jag fått nån intresseanmälan. Men det får jag nog så småningom.

Vet ni förresten att det är hittekattens dag idag? Kan ni tänka er ett bättre ställe att fira den dagen än Södertälje Katthem? Det tror jag inte ni kan. Här bor det jättemånga hittekatter. Många av oss har öden som liknar mitt. Det vill säga att vi har blivit utkastade från ett hem vi en gång haft. Nu blir det snart kallare ute. Då är det ännu värre att inte ha ett hem där man kan få värme, kel och mat.

En del människor skaffar en kattunge på sommaren. Nästan som man skaffar en leksak. Sen när semestern är slut lämnar man bara katten, utan att se till att nån tar hand om den. En del är till och med så dumma så de säger till sina barn att ”katten klarar sig alltid”. Men det gör en övergiven katt inte alls. Har man en gång blivit van att få mat och värme av människor är det jättesvårt att plötsligt bli en duktig jägare som ska försörja sig själv på möss och fåglar. När vi inte hittar tillräckligt med mat blir vi magra och sedan blir vi sjuka. Får vi ingen hjälp då heller dör vi ofta.

Tänk på det ni som har en katt. Ta hand om den. Kan du inte behålla den så se till att den får ett annat, bra hem.

Kia

4 kommentarer:

  1. Det borde finnas djurpolis i Sverige. Både husse och jag gråter när vi tänker på dina olyckssystrar och bröder. *snörvel*
    Vi är glada att du i alla fall fått skydd inför den kalla årstiden. *tröstartass*

    SvaraRadera
  2. Hoppas att alla katthem fick in extra mycket pengar igår och att flera katter får komma till sina hem.
    Vi fortsätter att hålla tassarna för dig Kia.
    Nosbuffar Dui och Deco

    SvaraRadera
  3. Hej Sippo. Du är en klok katt. Djurpolis borde det finnas. De borde sätta alla i finkan som är dumma mot djur. Kia

    SvaraRadera
  4. Hej Dui och Deco. Jag vet inte om vi fick in några extra pengar igår, men jag hoppas Det kostar mycket att köpa kattsand, mat, mediciner och annat till oss. Kia

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...