lördag 26 mars 2016

Katten Miranda på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Miranda på Södertälje Katthem.

Idag har jag bara planerat lite inför öppet hus i morgon. Jag har jamat till dom som brukar ta hand om loppisen att de får ledigt, men om nån vill gå in och titta finns det alltid nån som följer med och visar. Det är inte stängt alltså.

Lite fika kommer det förstås att finnas.

Annars har jag funderat över hur delar av mänskligheten är funtad. Man ska inte köpa påskfjädrar för de kan vara ryckta ur levande fåglar, man ska inte köpa ägg för hönorna kan ha det eländigt, kött ska man också akta sig för, för slaktdjur kan ha haft ett elände också o s v.

Varför kan man inte behandla djur med respekt? Då skulle t e x inte katthemmen behöva ta hand om övergivna och hemlösa katter utan bara ägna sig åt pensionatsverksamhet och omplaceringar. Det skulle vara väldigt bra, tycker jag.

10 kommentarer:

  1. Visst borde det vara så att alla djur hade det bra! Matte äter både mycket ägg och kött men hon försöker att alltid köpa ägg och kött från djur som har haft det bra. Något hon saknar är en bättre märkning på kyckling. Hon skulle gärna betala mer för kycklingkött om hon visste att dem har haft det bra.
    Vi håller tassarna för att det kommer många på öppet hus imorgon.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, jag tror det är en uppfostrings- och informationsfråga. Om människor visste att djuren fick det bra om de betalar lite mer tror jag de flesta skulle acceptera ett högre pris.

      Radera
  2. Här är vi också uppmärksamma på vilka ägg, kyckling och vilket kött som köps.
    Frigående och kravmärkta hönsägg ska det absolut vara.
    Svenskt kött och kyckling är det alltid OM matte ska äta nåt kött alls. Oavsett vilket djur det kommer ifrån...
    Hoppas att ni får många besökare imorrn!

    Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, det kom inte så många besökare, men några var det. Tror många stannade hemma i blåsten.

      Radera
  3. Jag kan inte annat än att hålla med dig super kloka miranda
    åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, det känns bra att du håller med mig.

      Radera
  4. Du är klok Miranda! Vi önskar att alla djur ska ha det bra, men tyvärr verkar pengarna styra. Hoppas att du och alla fyrbenta och tvåbenta på katthemmet får en trevlig påskhelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Micke och Molle, fast jag tror många skulle tänka om ifall de var säkra på att pengarna gick till att djur fick det bra.

      Radera
  5. Jag håller med dig så otroligt mycket! Hur kan människor vara så fruktansvärt grymma och behandla djur så illa? Hönor, katter, grisar, kossor, hundar bara för att nämna några exempel på försvarslösa djur som utsätts för lidande. Människan är en ond varelse men som tur är finns det många som har ett stort och gott hjärta också.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalleman64, ja man måste inse att alla inte är elaka. Då skulle allt vara hopplöst.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...