söndag 19 maj 2019

Katten Gitte på Södertälje Katthem berättar


 Hej, det är Gitte på Södertälje Katthem.

Som jag jamade häromdagen så startar jag en liten auktion på sommardukar idag.

Den är till förmån för vår kompis, Lilla T. Det är faktiskt henne ni ser på första bilden. Hon är väldigt, väldigt mager. Och kan ni tänka er - hon var ÄNNU magrare när hon kom till oss. Dessutom tovig och full med fästingar.  Vi undrade om hon skulle klara sig, men redan från första början visade hon en livs- och kampvilja som imponerade. "Om jag nu äntligen fått chansen till ett bra liv så SKA jag klara det!" jamade hon.

Vi blev tvungna att raka henne först så hon skulle kunna röra sig. Sen fick vi börja ge henne mat. Det blev pyttesmå portioner först, men ofta. Man måste göra så med en katt som svultit länge, för ger man dom mycket mat, vilket man ju spontant vill, så tål inte deras magar det. De har ju varit tomma så länge, så de måste sakta och försiktigt vänja sig vid mat igen.

Det blev förstås några vändor till vettisen för lilla T och det är de räkningarna jag hoppas många kan hjälpa oss med.

Ett sätt är att köpa dukar, men vill man inte ha nån duk får man gärna skänka en slant ändå. Fast ingen ska känna nåt tvång.

Till att börja med har jag lagt upp 8 dukar. Om ni klickar på bilderna kan ni se att de är numrerade från 1-8 och så står måtten på dom också.

Om ni känner att ni vill lägga ett bud på nån av dukarna, så skriv det i kommentarerna OCH skicka ett mail till Katterna@sodertaljekatthem.se
och berätta vilken duk ni valt och hur mycket ni vill betala. Ingen duk säljs under 50 kronor, men gärna långt däröver. Tyvärr tillkommer 36 kronor som PostNord vill ha om duken ska skickas. Hämtas den på katthemmet är det så klart gratis.

Auktionen pågår bara till och med tisdag kväll kl 24.00. Om det blir slutsålt lägger jag nog upp fler dukar på onsdag.

Hoppas ni kan hjälpa oss. På lördag kommer det finnas ännu fler sommardukar på katthemmet när vi har storloppis!

















11 kommentarer:

  1. Lilla lilla T - kämpa på gulliga du!
    Jag budar 300 kr för duk nr.1
    Om jag vinner så skickar jag matte att hämta den på öppet hus lördag. Hur som helst så har vi skrivit in i hennes kalender att hon ska dit å ingen annan stans!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cornelia, hälsa matte att hon ligger bra till! Ska bli trevligt att träffa henne på lördag.

      Radera
  2. Stackars lilla T som är så smal. Om hon varit ännu smalare var det ju nästan bara skinn och ben. Hemskt!
    Dukarna måste husse titta på i datorn för det är svårt att se ordentligt i telefonen säger han. Han ska kika imorgon och återkommer. Köper han ingen duk (han säger att vi river ner dem men på söndag är det ju Mors dag!) får han bidra med en slant ändå.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, ja, Lilla T var inte mycket att ta på när hon kom till oss, mest tovig päls faktiskt. Vi är så tacksamma för alla bidrag!

      Radera
  3. Mjau, vilka fina dukar. Och stackars lilla T som är så smal. Hoppas hon mår bättre hela tiden.
    Jag budar 300 kr på duk nr 4.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, jam, jag har valt dom noga! Så snällt att du lagt bud på nr 4.

      Radera
  4. Kan man vara så mager?? Stackars, stackars lilla T! Jag hade gott kunnat tänka mig några dukar, de är så roliga att putta ner på golvet, men matte vill inte ha fler? Vi skickar en liten extraslant till T i stället den här månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisa, jam, det går, men mycket magrare kan man knappt vara med livet i behåll. Så snällt att ni skickar en extraslandt. Ni hjälper oss ju varje månad!

      Radera
  5. Hade tänkt bjuda på en av dukarna även om linneskåpet är mer än fullt. Men så igår körde husse sönder sin gräsklippare och någon del som heter rem måste bytas och den kostar många pengar.
    Nu har vi sagt till husse att swisha en slant men duken får bli kvar så kan ni sälja den för en större peng till någon annan lycklig person.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, men det var otur. Dumma gräsklippare. Vi är så tacksamma för varje bidrag, både från husse och andra.

      Radera
  6. Marie, jag, vi var väldigt oroliga för Lilla T när hon kom, men hon har kämpat så vi tror och hoppas allt ska gå bra. Så snällt att du skänker en slant till oss!

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...