En katt på Södertälje Katthem bloggar

fredag 17 februari 2017

Katten Nina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Nina på Södertälje Katthem.

Idag har jag varit lite arg. Inte på blogghjälpen eller nån annan här på katthemmet, utan på nån som heter Miele.

Vi köpet nämligen en diskmaskin av Miele i september förra året. Vi katter godkände förstås köpet innan det beslutades. Igår märkte vi att maskinen inte tog in vatten och den kunde därmed inte användas.

Då jamade jag till dom här på katthemmet att de skulle ringa Miele och be dom komma, för det är ju garanti på såna här saker.

Då svarade Miele att vi inte har nån garanti för maskinen står ju på ett katthem! Till saken hör att blogghjälpen köpt och skänkt maskinen till katthemmet som privatperson. Dessutom kunde de inte skicka nån reparatör förrän om en och en halv vecka!

Vi är ju renliga av oss här på katthemmet, så det blir ju problem att vänta så länge.

Jag började förstås ta tass i det här på allvar. Jag jamade till blogghjälpen att hon skulle ringa till Konsumentupplysningen för att ta reda på vad som gällde. Gissa vad de svarade? De fick inte svara företag, som en ideell förening tydligen klassas som! Då frågade blogghjälpen vart hon skulle vända sig. Hon fick svar att hon kunde ringa Konsumentverket eller Hallå Konsument. När hon ringde de första så var telefontiden slut (klockan var strax efter 12). När hon då sökte på Hallåkonsument så var både chatten och telefonrådgivningen stängda.

Den där Miele lovade ringa upp, men den gjorde h*n aldrig.

Vi tror inte att vi ska handla mer av dom!

19 kommentarer:

  1. Mycket ska man höra innan morrisarna trillar av! Det låter absolut inte klokt?! Miele har ju rykte om sig att göra bra grejor, men beter de sig så här spelar det förstås ingen roll. Nu hoppas jag att Konsumentverket kan ge ett bra svar på måndag, så att ni får hjälp. Bu för Miele!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, nä vi förstår ingenting. Men nån mer maksin från Miele blir det inte här.

      Radera
  2. Morrrrrrrrrrr...!!!
    Miele verkar heldum!
    Kan inte blogghjälpen ta tillbaka sin present tillfälligt?
    Då skulle det vara "min diskmaskin som råkar stå på katthemmet just för tillfället"typ?
    Det ryktas om att jag är rätt duktig med tänderna och klorna om det behövs. (Har inte behövts på två år)
    Jag skulle kunna hälsa på den där Miele kanske?
    Matte hälsar att hon tycker att Miele borde utföra gratis service på alla maskiner som finns hos ideella föreningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mimmi, det vore toppen om du hälsade på Miele och klargjorde vad som egentligen gäller!

      Radera
  3. Morr! Fräs! Sådär beter man sig inte mot ett katthem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tindra & Viska, nä, det tycker inte vi heller!

      Radera
  4. Finns det ingen hejd på stolligheter och regler i det här landet, jag blir alldeles jamlös....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven, nä, det verkar finnas hur många konstiga regler och lagar som helst.

      Radera
  5. Vad spelar det för roll vart diskmaskinen står? Är det garanti så är det! De där företagen ska man inte lita på, de verkar inte ha något ansvar för sina produkter. Vi skickar ilskna jamar till Miele och hoppas att det löser sig. Men lite roligt är det att matte får handväska allt i morgon bitti, hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så dåligt och oproffsigt att smita från sitt ansvar.Trist slut på veckan. Då struntar vi också i Miele kan de inte sköta det de ska göra så kan de behålla sina saker. nOsbuffar

      Radera
    2. Dui och Deco, jam så tänker vi också!

      Radera
    3. Micke, Molle och Mary, vi tycker både Miele och konsumentupplysningen är ynkliga.

      Radera
  6. Det var det värsta jag hört jamas denna veckan (och då såg jag ändå Trumpens presskonferens igår som går till historien!!!!!)
    Aldrig att min matte o husse får köpa något av Miele efter detta.
    Har detta företaget inget omdöme över huvud taget?

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, vi undrar också hur det står till hos Miele. Konstigt och ynkligt är det!

      Radera
  7. Har frågat en som jobbar på Miele om det verkligen är sant, har inte fått något svar ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore jätteintressant att få fler kommentarer.

      Radera
  8. Mycket skall man höra innan morrhåren trillar av. Fyjam för ett så stort företag som Miele! Dem kommer vi aldrig handla av igen! Det verkar ju inte riktigt klokt att garantin inte gäller!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, nä vi tycker inte heller detta är klokt. Det är så fräckt att man häpnar. Och vad är det för konsumentskydd? Ska det inte gälla även företag?

      Radera