söndag 7 januari 2018

Katten Tessie på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Tessie på Södertälje Katthem.

Nu börjar det äntligen se ut som det ska. Inga helgdagar på flera månader. Bra, tycker jag. Det är svårt nog att vara bloggkatt ändå.

Fast jag gillar inte att det verkar bli dåligt väder nu. För de hemlösa kompisarnas skulle vill jag hellre ha varmt väder än snö och kyla. De har det jobbigt nog ändå.

Sen läste jag att Polisen slutar ta emot djur per 1 juli i år. Tyvärr är det ju så illa att många poliser redan har slutat ta emot djur, trots att det är deras skyldighet. Det finns många exempel på människor som berättar både att polisen helt vägrar ta emot anmälningar om djur, eller tar emot djur men släpper ut dom direkt.

Hör sånt hemma i ett rättssamhälle?


10 kommentarer:

  1. Polisen duger visst inte till någonting numera. Så hemskt att de släpper ut djur direkt när de tagit emot dem! Det är bara skräp med rättsväsendet. Och naturligtvis är det de svagaste som blir mest lidande. Tycker inte vi har mycket till rättssamhälle kvar när inte ens polisen lyder lagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marie, när det är allvarligt om inte ens de som är satta att övervaka rättssäkerhet lever upp till gällande lagar.

      Radera
  2. Jag jamar instämmande med Marie! Polisen och rättsväsendet sätter vi ingen större tilltro till men ännu mindre till politikerna som är de som bestämt detta och en massa andra dumma saker.
    Politikerna sviker djuren. Gång på gång på gång.
    Det är skamligt!
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, man undrar hur svårt det kan vara och hur mycket tid som behövs för att skydda rättslösa djur?

      Radera
  3. Jag jamar väldigt mycket instämmande med Björn och Marie!

    Skam är ordet!

    Något måste hända. Nu är det valår och kanske man kan sätta press på politikerna att äntligen göra något. Men det är nog tveksamt, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, det är viktigt att många sätter press på politikerna!

      Radera
  4. Jam på dej Tessie o Gott Nytt År.
    Detta året ska bli året då du får ett alldeles eget hem att ta tass om.
    Tycker det är jättedumt att polisen inte ska ta hand om djuren mer men länsstyrelsen ska visst ta över jobbet verkar det som.
    Idag har jag haft jättemycket att sköta om, fick ju hjälpa till att städa ut julen.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, jam, jag hoppas att det ska ske i år! Då kanske jag får städa ut julen i mitt hem kommande jul?

      Radera
  5. Läste artikeln och tyckte det var bra att länsstyrelsen tar över. Nu kanske fler kattliv räddas! Polisen har ju uppenbart fullt upp med annat. Länsstyrelsen kanske inte skriver av anmälningar lika snabbt tänkte jag. Ett par gånger när jag velat rädda hemlösa katter i mitt område, har jag valt att inte ringa polisen eftersom min kommun tycker att man ska skjuta "förvildade" katter. Cred till blogghjälpen, som la upp ett intressant, fundersamt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika, vi får se hur det blir nät Länsstyrelsen tar över. Vi kan bara hoppas att det blir bättre.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag är det inte jag som är på bilden. Min kompis, Liam, flyttade till ett eget hem för några daga...