söndag 8 januari 2017

Katten Nina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Nina på Södertälje Katthem.

Nu tänker jag börja från början. Inka sa att det ska man alltid göra.

Det första jag minns är att mamma tog tag i nacken på mig och sprang från ett ställe till ett annat. Jag var bara nån dryg vecka gammal. När hon lagt mig under en trappa sprang hon iväg och hämtade ett syskon.  Så höll hon på tills vi alla var samlade.

Vi förstod inte varför vi skulle flytta, men mamma jamade att eftersom vi inte hade nåt hem måste vi skyddas mot alla faror ute. Både vissa människor och djur var ett hot mot oss.

Vi flyttade så där många gånger. För varje gång blev jag mer och mer rädd för alla faror. Det var tur att vi hade mamma, annars hade jag nog inte levt så länge. Mamma var klok och ansvarskännande.

Vi ungar växte, som ungar ju gör, men vi blev aldrig klappade av snälla människor. Om vi hade blivit det hade mitt och mina syskons liv blivit mycket enklare, tror jag nu.

12 kommentarer:

  1. Fyjam vad jobbigt att flytta så många gånger! Tur att ni hade mamma som tog tass om er.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, ja utan mamma hade vi nog inte överlevt länge.

      Radera
  2. Det var ju i alla fall tur att du och dina syskon hade en så ansvarstagande mamma som ni hade.
    Att vara hemlös med alla sina ungar som din mamma var ska ingen kattmamma behöva uppleva.
    Och som du jamar, tänk om ni haft snälla tvåbeningar med varsamma händer som klappat o smekt er från början, då hade mycket varit lättare i livet för er.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, jag funderar mer och mer på hur våra liv hade varit om nån hade velat smeka oss fån början.

      Radera
  3. Om ett tag så kommer du att njuta av att DINA människor klappar dig i DITT för alltid HEM!

    SvaraRadera
  4. Ditt liv började precis som för så många andra oskyldiga katter hårt. Så skulle det inte behöva vara om människan (som av en del påstås vara den mest intelligenta varelsen) tog sitt ansvar.
    Tur att din mamma var så klok att hon skyddade er i alla fall.
    Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalleman64, jag börjar förstå mer och mer att våra liv skulle kunna börjat så mycket bättre.

      Radera
  5. Hej Nina, och välkommen som en ny bloggkatt. Vi kommer följa även din väg tills du kommer få ett eget hem.
    Hälsar Sally & Co

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sally, vad snälla ni är. Har förstått att du nu fått ett kanonhem!

      Radera
  6. Vilken tuff start ni fick. Bra att mamma var klok och flyttade på er ändå.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, vi hade tur som hade en ansvarsfull mamma.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...