måndag 13 mars 2017

Katten Nina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Nina på Södertälje Katthem.

Nu har jag tagit tass om det sista styrelsemötet före årsmötet. Det var som vanligt en del jag ville ta upp. Det är mycket att ordna med, som ni förstår.

Sen har jam funderat på en sak. Det annonserades idag om en så kalla raskatt som hittats. Man efterlyste ägare, som man alltid gör. Men oj, vilka reaktioner det blev. Folk skrev hur många kommentarer som helst och andra skulle komma från när och fjärran för att läsa av chippet o s v.

Varför är det inte lika intressant att hjälpa t ex en svart korthårig katt? Vad är det för fel på oss?

17 kommentarer:

  1. Ja,man kan undra vad som är skillnaden. Matte säger att om vi försvann så skulle hon bli jätteledsen och leta efter oss precis överallt (och vi är svarta, sköldpaddsfärgade och korthåriga). Så borde det vara för alla katter som kommer bort oavsett ras eller färg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Micke, Molle och Mary, vi tycker alla mattar och hussar skulle göra precis som er matte om ni kom bort. Fast det hoppas jag ni aldrig gör.

      Radera
  2. Det är såklart inget fel på er svarta kissar. Husse säger att han gärna skulle ta in en svart panter om han hade råd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tindra & Viska, jam önskar att er husse skulle vinna jättemånga pengar, för då kanske jag skulle få bo hos er?

      Radera
  3. Så dumt så tiden stannar att stolla sig om raskatter. Det är omodernt med rasism! Katt som katt, spelar ingen roll med färg eller modell, alltid lika viktigt att den som kommit vilse hittar hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cirkus Boman, precis. Man borde ge sig ut och leta efter ALLA katter som kommit bort.

      Radera
  4. Felet är väl att människorna, som vanligt, har dålig fattningsförmåga. Om de vore litet smartare skulle precis alla katter vara lika värdefulla och inte en enda katt skulle vara hemlös!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, det är precis människornas fattningsförmåga som är problemet! Din analys är som vanligt lysande.

      Radera
  5. Ajaj, nu blir jag väl tvungen att huka mig bakom skärmen för jag är ju en välpälsad figur med blå ögon.
    Men min matte o husse tycker att ALLA katter är lika fina.
    Det kvittar väl vilken färg eller ras den har bara den är älskad av sin husse-matte.
    Nu vet jag inte om detta går fram, för jag behöver trycka på så många berg, vägskyltar, butiksfasader och ändå försvinner det jag tassat ner.
    Jag har nästan börjat bli öm om min höger tass.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, det är inte hur du ser ut som är problemet, utan att vissa tvåbeningar gör skillnad på oss katter. Det tycker jag är dumt.

      Radera
  6. Vi förstår inte det där, alla katter är lika värdefulla tycker vi. Oavsett om man är raskatt eller inte. Vi alla är ju en katt under pälsen oavsett hur den ser ut eller vilken färg den har
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, jam, under pälsen ser vi likadana ut! Tänk att vissa inte förstår det.

      Radera
  7. Men herrejamineee!!!
    här hemma har vi uppfattningen att alla tvåbeningar precis som alla katter har lika värde.
    visst är jag lite "speciell" i mitt sätt att vara men det är jag ju inte ensam om. Och jag är lika älskad ändå.
    Tänk om man skulle vända på steken. Om vi katter skulle få bestämma vem som får adoptera oss.
    - Nä, den där tvåbeningen är lite fattig, jag kommer inte få lyxfoder varje dag.
    - Åh, den här tvåbeningen har ett stort hus och en dyr bil, där kommer jag leva lycklig.
    Vilka dumheter!
    Precis som tvåbeningars kärlek inte går att avgöra på plånboken så är en katt med stamtavla bättre än en hittekatt!
    Det är bara en hel del tvåbeningar som har konstiga glasögon på sig! morrrrrrrrr.........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mimmi, som tur är finns det många som tycker som ni gör, att alla katter har lika värde. För så är det!

      Radera
  8. Det är ju självklart inte oss katter det är fel på, utan tvåbeningarna som kan vara lite korkade.

    Nospussar från Frida o Kasper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frida och Kasper, nä, det är sällan det är nåt fel på oss, och är det det, så är det ofta människors fel faktiskt.

      Radera
  9. Katter är lika fina oavsett ras och färg men jag måste väl ändå erkänna att jag är lite extra svag för svarta huskatter.
    Nospuss

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...