torsdag 17 december 2015

Katten Miranda på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Miranda på Södertälje Katthem.

Så har man ordnat med öppet hus igen! Börjar kännas vant och bra nu.

Igår berättade jag att jag fått en burkompis. Jag är ju inte riktigt van vid kompisar men försöker vänja mig. För det mesta går det bra, men idag när vi fick mat på samma fat rök vi ihop! Jag är ju van vid att behöva försvara min mat och inte dela med mig.

Men vi ligger tätt ihop i fönstret, så när vi inte måste slåss om maten går det jättebra. De har löst det så att vi ska få var sitt fat hädanefter. För de tycker det fungerar så bra annars.

Tänk om jag hade fått bo i ett kärleksfullt hem redan från början! Då hade jag inte behövt försvara maten och jag hade inte behövt vara rädd för människor.

Men jag kämpar på. Det finns många katter före mig som blivit lugna och sociala när de fått tid och kärlek. Det kommer ordna sig för mig också!


18 kommentarer:

  1. Ja det där med mat är en känslig fråga. Om man är hungrig måste man försvara sin mat! Men du kan vara lugn, du kommer aldrig att vara hungrig på katthemmet. Det kommer garanterat att ordna sig för dig och du kommer få ett alldeles eget föralltid hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Micke och Molle, jam, det säger så men jag vågar inte riktigt lita på dom ännu.

      Radera
  2. Självklart kommer det att ordna sig för dig med du har ett fint hem innan du hinner blinka.. å det där med maten är ju en känslig del :)du kommer snart äta på samma tallrik som din kompis :)
    åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, tror du vi kommer äta från samma tallrik??

      Radera
  3. Bra att du får din mat på ditt egna fat.
    Känns bättre på något sätt, så kan du äta i din egna takt utan att bli stressad över att den andra kissen kanske äter upp den för dig.
    Skönt att ni kan samsas för övrigt i buren.
    Självklart kommer du att få ett eget hem att ta tass om en dag.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, jam det är nog bättre att vi får var sitt fat för då behöver jag inte oroa mig.

      Radera
  4. Du kommer framöver att bli en liten gosefröken! Buff Sven

    SvaraRadera
  5. Det har jag full förståelse för, att du inte vill dela fat med nån annan, skulle aldrig falla mig in heller! Fast jag aldrig behövt försvara min mat. Möjligen när jag fångat en mus, och matte närmat sig. Det gillar jag inte.
    Jag har aldrig legat nära nån heller, så det har du på plus-sidan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, det känns bra att du tänker lite som jag. Då kan det inte vara fel.

      Radera
  6. Vad bra att det funkar med din burkompis, men det är klart att man blir osäker när man är van vid att få slåss för maten. Vi är säkra på att du kommer att bli mer och mer social när du förstår att det finns människor som är snälla också.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, jam, fast jag vågar inte lite riktigt vare sig på människor eller kattkompisar ännu.

      Radera
  7. Här hemma så morrade och fräste Hasse i början om någon kom i närheten av hans mat. Han och Bosse stressar dessutom varandra när de äter för båda äter fort så Bosse får mat på diskbänken och Hasse på golvet. Det händer nån enstaka gång att Hasse morrar till mig när jag går fram och han äter, men jag ignorerar såna dumheter så han slutar på en gång. Vi kan även samsas och äta samtidigt ur samma skål om vi måste. Jag äter som vanligt och Hasse pillar upp mat med tassen vid sidan av mitt huvud i skålen och äter. Matte säger att det ser jamarskoj ut. *fnissjam*
    Men det är nog bra att ni får egna skålar, då kan ni äta i lugn och ro.
    Sen är vi övertygade om att du kommer bli en tryggis så småningom. Titta på mig bara, jag är ett levande bevis på att en skyggis kan bli en tryggis.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, hi-hi, tar Hasse upp maten med tassen? Det kanske jag skulle börja med?

      Radera
  8. Skönt att ni kommer bra överens om man bortser från den lilla incidenten. Men vem katten blir inte liter sur om någon försöker norpa käket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamlunda Katterna, klart man blir sur om man inte får ha maten ifred!

      Radera
  9. Du skall se att ni blir jättebra kompisar du och din burkompis så snart ni lärt er att lita på varandra fullt ut. Det är ju skönt att ha en vän nära eller hur?
    Sedan hoppas ju jag och vi andra här att du och din kompis snart skall få ett eget hem att flytta till men då måste det vara det allra bästa av hem d.v.s. fullt av kärlek, gos och omtanke! Nospuss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalleman64, ja det måste vara ett toppenhem, där de förstår att jag haft ett tufft liv förut och behöver massor av tid och kärlek.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...