tisdag 15 september 2015

Katten Rosita på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Rosita på Södertälje Katthem.

Det har ju varit några hektiska dygn för mig som ni vet. Mycket arbete och en del oro både för min kompis Obelix och för mamma katt som jag berättat om tidigare i bloggen.

Idag finns det i alla fall några saker som jag är väldigt glad över: 

  • Det är nu förbjudet att ha vilda djur på cirkus i Nederländerna.
  • Hundkapplöpningar upphör i Texas
  • Costa Rica stänger alla djurparker och förbjuder även all nöjesjakt
Jag undrar när Sverige följer efter? De enda som verkar bry sig om djur i Sverige verkar vara privatpersoner. Politikerna struntar i oss. De har hållit på i 6 år för att utreda en ny djurskyddslag - ännu har de inte kommit med nåt förslag. Hur svårt kan det vara att ordna med lagar som skyddar djur? Är det en kontroversiell fråga? Förlorar de röster om de skyddar oss?

6 kommentarer:

  1. Det är ju bra att det händer saker men som sagt VÄLDIGT hög tid att det händer något bra för alla djur i Sverige. Är man rädd för att det ska kosta pengar så det är därför man inte kommer till skott? Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, jam vet inte vad det är som gör att det dröjer på. Ointresse?

      Radera
  2. Politiker är mycket dumma.
    Dom ser bara till sig själva och inget annat.
    Verkar faktiskt som att dom lever i en värld och vi andra i en annan värld.
    Idag kom din deckare med posten, jag blev sååå glad och började spinna av förväntan.
    Men jag får nog vänta med den till imorgon för jag har nog med spänning som det är just nu.
    Åskar härjar för fullt över oss så matte säger att jag måste stänga av datorn nu.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ozzy, oj, har ni haft Åskar på besök. Det är inte trevligt. Hoppas h*n åker hem till sig nu.

      Radera
  3. Vi önskar också att det hände mer här i Sverige!
    Här blev vi så arga att vi morrade när vi läste i LT att Länsstyrelsen hade gjort ett besök hos ett par i mars som hade 20-30 katter som levde i misär och nu hade de beslutat att de får behålla 9 katter. Skulle misären vara mindre nu undrar vi och framför allt vad hände med alla missar? Men det skall inte behöva ta 6 månader för dem att ta beslut!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, det är bedrövligt när det blir så där. Såna människor behöver ju hjälp på ett tidigt stadium så att katterna kan omplaceras i tid. Är orolig för vad som händer med dom nu.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...