lördag 25 februari 2012

Katten Ninja på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Ninja på Södertälje Katthem.

Ja, så började mitt "andra" liv. Jag fick  först sitta i karantän. Det får alla nyanlända katter på katthemmet. Där var det lite trist att sitta, men jag tänkte att "jag lever i alla fall".

De var snälla mot mig på katthemmet, det kändes tryggt. Jag kissade i lådan, precis som man ska. Visserligen kom en annan vettis och stack mig i pälsen, men det gjorde inte så mycket. Jag tyckte att allt annat än att bli avlivad var uthärdligt.

Snart fick jag flytta ut från karantän till en större bur på katthemmet. Det var mycket roligare, för där fanns det både fler kattkompisar och tvåbeningar. En dag kom vettisen och hämtade mig och sa att jag skulle kastreras. Då blev jag lite orolig igen. Var det ett annat ord för avlivning? Fast alla verkade så snälla och de som skulle avliva mig förra gången verkade ju inte så snälla. Det var nåt som inte stämde. Jag bestämde mig för att ta det lugnt och se vad som hände.

Det visade sig vara klokt. Vettisen stack mig i pälsen igen, men jag blev plötsligt så trött, så jag brydde mig inte.

Jag berättar mer i morgon.

24 kommentarer:

  1. Så skönt att du fick komma till katthemmet! Det där med katterering är ju lite besvärligt men bra ändå.nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, fördelen med katterering är ju bl a att man bara behöver göra det en gång.

      Radera
  2. Det där med vettisar som sticks, får vi nog vänja oss vid.
    Det lär fortsätta så hela livet. Matte säger att man måste låta vettisen stickas om man inte vill bli sjuk och kanske t.o.m dö.
    Det vill vi ju inte.
    Vi katter har alldeles för många och viktiga uppdrag här i livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mozart & Vincent, jag vi måste nog finna oss i vettisarnas tokerier om vi ska må bra. Tyvärr är det nog så.

      Radera
  3. Puhjam så skönt att du blev räddad. Den där vettisen har för vana att sticka alla nya kissar så att de blir jättetrötta och somnar ett par timmar. Ytterst märkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, konstigt jobb det där att vara vettis. Gå omkring och sticka oskyldiga katter!

      Radera
  4. Åhh va spännande! Jag är såå glad att du fick komma till katthemmet och få hjälp :) Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, gissa om jag också är glad att jag kom hit?

      Radera
  5. Jamar som Sippo, de där vettisarna har en förmåga att få oss att somna, jag tror nästan att vi alla har råkat ut för det. Märkligt...
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, fattar inte vad de håller på med. Och att de aldrig slutar?

      Radera
  6. Mjau, jamars så är det för oss alla katter, att vi ska till den däringa vettisen och få ngt stick i pälsen, så vi inte blir sjuka.
    Vilken tur iaf, att du nu har kommit till katthemmet.

    Nu får vi vara nyfikna till nästa gång, vad du varit med om.

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, C, T, S jag har mycket kvar att berätta må ni tro...

      Radera
  7. Hej Ninja, M%M här!
    Det där med stickisar är otäckt. Men som du så klokt jamar, alla ord utan avlivning kan man stå ut med. :-)
    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Max och Måns, hellre ett stick så man somnar en stund än ett stick som gör att man somnar in för alltid.

      Radera
  8. Jag har bara träffat snälla vettisar, fast även de sticks i pälsen. Är de bara snälla så går det också bra. Och nu har du ju kommit fram till ett bra ställe och ser alldeles förtjusande ut, så det måste gått bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, jag hade tur som kom till en snäll vettis. Tänk om jag kommit till nån som bara gjort som mina människor sa!

      Radera
  9. Så spännande att läsa om Ninja :)

    P.s. Ska du till Örebro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog försöka ta mig dit. Det är ju nästa helg. Kommer du?

      Radera
    2. Mmm, med Max och Måns husse. Tänkte om jag skulle ta med grejerna som är till er, så att du får dem någon gång :) det verkar ju hela tiden dröja innan jag får ändan ur liksom *skäms*
      :) skulle vara roligt att ses också såklart! :)

      Radera
    3. Om inget oförutsett inträffar kommer jag nog till Örebro nån gång mitt på dagen.

      Radera
  10. Skönt att höra, att du fick komma till katthemmet och slippa dina tidigare människor. Det där med stickisar och bli trött har vi också erfarenhet av. Märkligt. Kurr och burr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Findus, Isak och Rasmus, jag är jamarglad att jag slapp de människorna som skulle avliva mig.

      Radera
  11. Verkligen skönt att du fick komma till katthemmet och slapp undan dom där elaka människorna som ville låta veterinären avliva dig.
    Det där med att bli trött helt plötsligt hos veterinären har jag oxå varit med om och när jag vaknade så hade jag ont i rumpan :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, visst är det konstigt att när man somnar själv och vaknar har man inte ont nånstans, men så fort en vettis är i närheten så har man ont nånstans när man sovit. Konstiga tvåbeningar.

      Radera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...