fredag 24 februari 2012

Katten Ninja på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Ninja på Södertälje Katthem.

Som ni kanske kommer ihåg satt jag hos vettisen och skulle bli avlivad. Jag visste ju inte vad det betydde, men hade en obehaglig känsla av att det inte var nåt trevligt.

När mina människor berättat orsaken till att jag skulle avlivas, nämligen att jag kissade "överallt" frågade vettisen om det var nåt annat fel på mig också. "Nä, inte vad vi märkt" sa mina människor. Men ska ni verkligen avliva en kattunge bara för att den inte kissar i lådan? sa vettisen. Ja, vi har inte tid med en katt som inte fungerar, sa människorna då. Men om den får komma till katthemmet då, är det OK? sa vettisen. Mina människor skruvade lite på sig, sen sa de ja, men det är väl svårt att få in henne där? Då sa vettisen ibland kan man ha tur. jag går och ringer. Så gick hon ut ur rummet. Efter en stund kom hon tillbaka och så sa hon: hon får leva. Jag berättade hur det låg till och ni får åka dit med henne direkt. Sån tur brukar man minsann inte ha. Det brukar vara överfullt på katthemmen.

När vettisen sa: "hon får leva", förstod jag äntligen vad det där ordet avliva betydde. Jag blev alldeles skakig. De hade tänkt döda mig! Jag som trodde dödsstraff var avskaffat i Sverige. Fast det gäller visst inte katter.

Nu stoppades jag in i buren och fick åka brummis igen. Där blev jag mottagen en av snäll människa som sa att de skulle ta hand om mig på bästa sätt. När jag äntligen såg mina människor gå ut från katthemmet blev jag lite lugnare. Nu skulle de inte kunna döda mig!

24 kommentarer:

  1. Du hade otur med dina människor, men tur med en snäll vettis som hjälpe dig!

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulia Huller om Buller, det var tur för mig att vettisen inte var lika känslokall.

      Radera
  2. Vilken tur att det var en klok vettis och att katthemmet hade plats! Förstår att du blev alldeles skakig! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, det var nog första gången jag hade tur i livet.

      Radera
  3. Vilken bra vettis det var du kom till iallafall som inte bara avlivade dig utan frågade varför och sen fixade så du kom till katthemmet. Önskar att alla vettisar var så omtänksamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puma, det borde ingå i alla vettisars utbildning att inte avliva friska katter!

      Radera
  4. Vilken tur att vetisen ringde och frågade om du kunde få komma till katthemmet !
    Inte konstigt alls att du blev skakis när du förstod vad avliva betydde !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, det var en riktig chock kan jag jama.

      Radera
  5. Oh, så skönt, att du blev av med de där 2-beningarna, som tänkte låta vettisen döda dig! Vet du, Ninja, det finns alldeles FÖR många 2-beningar, som inte respekterar livet, men på Katthemmet är du säker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mozart & Vincent, det är verkligen tur att det finns katthem för oss katter som råkat illa ut.

      Radera
    2. Ja, vi vet. Vi är ju själva fd katthemskatter. Marita på Linus katteria utanför Hässleholm är jamarsnäll.

      Radera
  6. Åhh vilken tur att stickisen inte alls gjorde som dem ville utan kom med bättre förslag. Sån himla tur finis! Jag är såå glad för din skull, att du fick komma till katthemmet istället :) Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, jag hade verkligen tur i oturen. Hade inte vettisen varit klok och snäll hade jag aldrig blivit bloggkatt.

      Radera
  7. Phiuu, vilken tur! Har knappt vågat andas här i spänning. Visste ju att du var på katthemmet och trygg men din berättelse lät så hemsk. Tur de där dummingarna lämnade dig där du kan få ett bra eget hem att ta tas som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, det var tur att jag blev av med de där tvåbeningarna. Men jag ska snart berätta mer.

      Radera
  8. Din stackars rädda misse. Jamarns vilken tur att det var en vettig vettis som inte dödade dig. *svanskramar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, jag har den där vettisen att tacka för mycket!

      Radera
  9. Vilken rysare! Lycka till nu och hoppas att du får en familj snart som vet hur de ska ta tass om en liten gullis som du! /Fjutten med kollegor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ville Fjutt-Fjutt, det vore verkligen på tiden att jag fick snälla människor som omväxling.

      Radera
  10. Jamarns vilken tur att vettisen ringde till katthemmet och att de hade plats till dig! Fyjam vad rädd du måste ha varit. *slokar med morrisarna* Vi håller tassarna för att några riktiga snällisar kommer och vill bli dina nya människor!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice, på nåt sätt var det nog inte meningen att jag skulle dö då. Jag var jätterädd.

      Radera
  11. *pustar ut* Det var verkligen i sista ögonblicket som oturen vände till tur. Dubbeltur! Skönt att veta att du är säker och har det bra nu, ända tills de rätta människorna kommer till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav, det var tur i sista ögonblicket. Men varken du eller ni andra vet vad som hänt sedan dess...

      Radera
  12. Jag blir så otroligt ledsen när jag läser att lilla Ninja skulle avlivas, det skulle vara förbjudet. Mitt hjärta stannar och tårarna rinner för varje katt som inte får en chans... så torkar tårarna lite och jag ler för jag vet, lilla Ninja har fått en chans via katthemmet <3 det om något, berör mitt hjärta!
    HURRA hurra för att lilla gosemissen fått en chans!
    Nosbuff

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...