tisdag 7 februari 2012

Katten Blitz på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Blitz på Södertälje Katthem.

Idag har det varit en lugn dag. Jag har ägnat dagen åt att tänka. Ganska djupa tankar förresten.

Jag undrar hur det kan komma sig att så många människor vet precis hur man ska behandla katter som är hemlösa. Vissa säger att man bara ska låta dem vara, andra att man ska skjuta dem. Som tur är finns det också de som tycker att man ska hjälpa dem.

Vad jag inte förstår är att de som inte bryr sig om hemlösa katter måste ha synpunkter på dem? Är det inte bättre att överlåta åt de som tar hand om och umgås med hemlösa katter att ha synpunkter på dem? Hade de inte funnits hade jag säkert varit död för länge sen. Och jag tror att även många av mina bloggkompisar som idag lever i trygga hem hade varit döda. Vem hade tjänat på det?

16 kommentarer:

  1. Klokt jamat,de som inte bryr sig behöver faktiskt inte tycka. Vi är glada att du är på Katthemmet, vi vet att dina människor kommer snart och att du har det bra tills det.Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dui och Deco, nä, de kan hålla snattran tycker jag!

      Radera
  2. Klokt jamat Blitz.
    Vi hade inte varit här hos husse om det inte vore för en enda 2benings idoga arbete att hjälpa oss.
    Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Max och Måns, Och då undrar jag om såna människor som tycker hemlösa katter ska avlivas fortfarande skulle tycka likadant, när de får se hur bra det kan gå för hemlösingar?

      Radera
  3. Det är såna där dumma proffstyckare som förstår allting, säger husse. Jag har aldrig träffat en sån, men om man inte håller på med katter, då ska man inte lägga sig i. *stampar* Så tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sippo, fast jag tycker man skulle kalla dom amatörtyckare istället. Det man inte vet nåt om kan man hålla tyst om tycker jag.

      Radera
  4. Mycket klokt jamat kompis! Det finns många sånadära tyvärr.. Vi har flera här i vår närhet som verkar älska att tycka så himla mycket om allt och verkligen gottar sig i att såra.. Mamma blev riktigt lessen men som tur var så fanns juh vi dära och kunde hjälpa henne bli piggare igen. Och nu är hon mest morrsugen bara, de dära tvåbeningarna ville få mamma att släppa oss IGEN för att vi är såå jobbiga och jag vet inte allt.. De gillar inte oss utan tycker bara vi är jobbiga och inte alls sådära värdefulla som mamma tycker vi är. Deras argument får mig att stampa med alla tassarna jamarshårt i golvet. Som tur är så finns det också dem som förstår och stöttar och det känns skönt såklart. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebellen, jag tycker inte mamma ska slösa nån energi på att försöka förstå de där människorna som inte kan acceptera att andra kan tycka om katter även om de själva inte gör det. Mamma visar stor empati och jag tycker hon ska fortsätta stå upp för sig själv och vad hon tycker och strunta i knäppisarna.

      Radera
    2. Tack finis! Jag lovar att jama det till mamma. Nosbuffar

      Radera
  5. Så klokt du jamar Blitz !
    Läste faktiskt ett riktigt klokord på facebook som passar lite in här tycker jag :)
    Det är lite synd att vi människor inte kan byta problem med varandra. Alla vet ju exakt hur andras problem ska lösas ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle Bus, det var bra sagt på FB. Fast ibland undrar jag om såna där dryga tvåbeningar inser att de har, och är, ett problem.

      Radera
  6. Matte säger att det alltid e lättare att lösa andras problem, än sina egna. Kanske e det så de där som tycker till gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle, det kan väl ligga nåt i, men de har ju ingen aning om hur man löser problemet med hemlösa katter. Att springa omkring och skjuta dem löser väl inga problem på sikt?

      Radera
  7. Om ändå alla hade varit lika kloka som du, Blitz! Alla katter och många människor vet ju att alla har rätt till ett hem, men tyvärr tycks det finnas en hel del tvåbeningar som inte inser detta faktum, hur självklart det än kan tyckas. Och jag jamar med dig, om de bara hade hållit sig undan så hade vi andra kunnat jobba för rättvisan utan att bli störda av deras märkliga åsikter och handlingar.
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frasse, jag tycker de kan lösa sina egna problem i första hand. De borde kunna förstå att andra kan tänka och tycka annorlunda än de.

      Radera
  8. Ja man kan ju verkligen undra varför de som inte bryr sig skall ha synpunkter..

    Klart man skall hjälpa hemlösa katter, finns ju faktiskt inget annat alternativ tycker jag. Vadå skjuta, skall man börja skjuta hemlösa människor också då elr? Liv är liv oavsett om man är fyrbent eller tvåbent.

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Idag har jag tänkt på alla katter som drabbas av krig. Det är så klart hemskt för alla mänskor ock...