torsdag 1 december 2011

Katten Dina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Dina på Södertälje Katthem.
 
Idag har jag tänkt på att tvåbeningar har väldigt många dumma uttryck. Ett av de allra dummaste tycker jag är ”det är ju bara en katt”. Det låter ju väldigt nedsättande tycker jag. Nu är det ju så att man inte får uttrycka sig nedsättande om tvåbeningar. Då kan man bli åtalad för förtal, hets mot folkgrupp och allt möjligt annat. Men mot och om katter får man tydligen uttrycka sig hur som helst. Jag tycker det borde finnas en lag som förbjuder hets mot katt, både i tal och handling.

Det finns flera dumma uttryck, t ex ”en katt har nio liv”. Det har vi inte alls. Vi har inte fler liv än en tvåbening, d v s ett. Jag undrar om det är nån dummis som hittat på det där för att de ska kunna behandla oss illa och ändå inbilla sig att vi överlever? Kan det vara så tokigt.

När man ser hur många som verkligen behandlar oss illa så börjar man nästan tro att det verkligen kan vara så tokigt. Vad ska man göra åt det?

24 kommentarer:

  1. Även vissa tvåbenta kan överleva märkliga saker, men aldrig säger man att de har fler liv än ett. Däremot att de fått "en andra chans". Det kan man säga om oss också, tycker jag. För ibland har man tur. Eller bara vill fortsätta leva.
    Synd att man faktiskt inte kan räkna med att ha nio liv, det vore rätt praktiskt. Fast när man var på det åttonde måste man börja akta sig.
    Vad man ska göra åt det? Jama sanningen så mycket och ofta man kan.

    SvaraRadera
  2. Kloka ord du jamar idag Dina. När jag var tolv år och min älskade katt O`Malley gick bort fick jag höra precis det "Det är ju bara en katt" Var i skolan när jag fick veta det och var då jätteledsen och en dummis till lärare uttrycker sig så. Gissa om jag var ännu mer ledsen då... :-(
    O`Malley var ju en älskad familjemedlem i allra högsta grad och trots att det gått många år sen han gick bort tänker jag på honom jätteofta, men numera minns jag det roliga och jag tror på reinkarnation så jag tror han och jag kommer mötas igen.

    SvaraRadera
  3. Det finns både bra och dåliga tvåbeningar, mjau
    Dåliga, är dom som tror sig vara bra på att vara dumma mot oss katter, MEN Det är dom ABSOLUT INTE!
    Bra tvåbeningar, är dom som är rädda om oss, och tar in oss i värmen när det blir kallt på vintern med mera.

    Både vi katter och tvåbeningar, KAN ha två liv, OM dom råkar ut för ngn olycka, och råkar illa ut, och klarar sig, då jamars kan man kalla det för ett *extra liv*

    Tasskram på dig, Dina

    SvaraRadera
  4. Väl jamat! Vi borde absolut kräva mer rättigheter och en av de viktigare borde vara att vi ska slippa elakt förtal! *stampar*

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är det alldeles för ofta som de inte tänker efter före... utan efter.
    Bra jamat vännen.

    SvaraRadera
  6. Bra jamat Dina !
    Tycker oxå att det skulle finnas en lag som förbjuder hets mot katter !!

    SvaraRadera
  7. Vi jamar med övriga jamare, väl tassat. Och en katt är absolut en familjemedlem inget "bara" hälsar matte.Nosbuff

    SvaraRadera
  8. Mjausingen vad bra jamat! Vår matte säger som Dui och Decos - en katt är en värdefull och älskad familjemedlem!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  9. Jamarn's bra tass Dina......
    /Nospuss

    SvaraRadera
  10. Lilla, söta Dina, så jamarbra du tassar!
    Både matte och vi delar dina åsikter. Du är faktiskt en Gustav bland tjejerna!
    Eller ett jam-rör för oss katter, om man så jamar.
    Tasskramar till er alla på Katthemmet från
    M & V

    SvaraRadera
  11. Södertäljes bloggkissekatter är nog bland de visaste kissekatterna i världen. Om du och Gustav fick bestämma, så skulle världen vara ett alldeles jättesnällt, jättevarmt och jättevänligt ställe att leva i!!!

    nosgos å beundrargottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  12. Så klok du är Dina! :)

    En katt borde alltid räknas som familjemedlem, i vår familj är vi fem stycken, två tvåbeningar och tre katter! ♥

    SvaraRadera
  13. Gustav, ja sanningen ja. Fast vissa tvåbeningar förstår ju inte den.

    SvaraRadera
  14. Kattfamiljen, det var ett jamande exempel. Det var inte alls "bara en katt" för dig, det var DIN katt och DIN kompis. Tänk att en del inte fattar det?

    SvaraRadera
  15. M, C, T, S visst kan vi överleva svåra saker ibland, men därifrån till att ha 9 liv är det långt.

    SvaraRadera
  16. Sippo, exakt! Man ska jama väl om oss katter, så det så *stampar också*.

    SvaraRadera
  17. Max och Måns, men då kan det vara för sent. Vi måste börja få våra tvåbeningar att änka efter FÖRE!

    SvaraRadera
  18. Kjelle Bus, vi måste nog ta och utöka vår lagbok med en hel del verkar det som.

    SvaraRadera
  19. Dui och Deco, hur kan man bara komma på tanken att kalla oss "bara"? Obegripligt.

    SvaraRadera
  20. Alice, den som har fattat att vi är familjemedlemmar får ju dubbelt tillbaka. Tänk att en del inte fattar det?

    SvaraRadera
  21. Annmi, tycker du verkligen det? Vad stolt jag blir.

    SvaraRadera
  22. Mozart och Vincent, tänk att bli jämförd med självaste Gustav! Det hade jag aldrig kunna drömma om.

    SvaraRadera
  23. Maurice & Kajsa, om Gustav och jag skulle få bestämma skulle vi först ta råd av alla våra bloggkompisar, sen skulle vi bilda världens bästa värld!

    SvaraRadera
  24. Linnsen, det låter som en riktigt bra familj. Tänk om jag också får bo i en sån familj snart...

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...