lördag 19 februari 2011

Katten Nikita på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Nikita på Södertälje Katthem.

För en tid sen läste jag i en tidning om nåt som heter Caboodle Ranch i Florida. Det ligger i Amerika och man kan ju undra vad det har med mig att göra.

Jo, på Caboodle Ranch har en farbror som heter Craig Grant bytt upp en hel stad för hemlösa och behövande katter.

Det bor 500 katter på ranchen och ytan är lika stor som tre och en halv fotbollsplan. Tyvärr har Craig anklagats för att vanvårda katterna och därför har kattstaden övergått från att drivas ideellt till att drivas av anställda. Jag vet inte vem som betalar, men huvudsaken är ju att det fungerar. Jag vet inte heller om det ligger nåt i anklagelserna. Jag tycker ju för min del att det vore konstigt om man först bygger en hel by åt hemlösa katter och sedan vanvårdar dem.

Ingen katt avvisas från Caboodle Ranch. Jag tycker det borde finnas nåt sånt i Sverige också. Och det skulle staten betala! Det tycker jag!

Om du vill läsa mer kan då se här: Caboodle Ranch

12 kommentarer:

  1. En sån stad skulle vi verkligen behöva här i Sverige. Undra vem man måste jama med för att det ska hända. *funderar*

    SvaraRadera
  2. En både uppfinningsrik och handlingskraftig man, låter det som. Smart att komma på idén. Borde absolut finnas i Sverige med. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  3. Alla ställen som verkligen tar hand om katter tycker vi är bra. Så kunde det väl vara med katthemmen,att staten betalar. Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Jag tycker staten borde betala för alla katthem och bygga tillräckligt många så att alla katter kan få hjälp! Ingen misse skall behöva gå ute hungrig i sån här kyla. *stampar med tassarna* Tänk vad många jobb det skulle skapa dessutom.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  5. Så bra det blir när en tvåbening med både hjärta och hjärna får råda!
    Det sägs ju att ingen ska behöva vara hemlös i vårt land så egentligen är saken helt klar. Men det är alltid lättare att snacka än att betala...
    Som Sippo jamar är det tydligt att det behövs ett allvarsjam med någon om denna sak. Vem har ansvar för djuren däruppe i de höga kretsarna? *grubblar intensivt*
    Tassklappar

    SvaraRadera
  6. Vad man ser på bilderna ser katterna definitivt inte vanvårdade ut. De ser tvärtom ut att vara väl omhändertagna. Kanske annat som ligger bakom, allt ser man ju inte på bilder.

    Tycker ditt förslag är jättebra Nikita. Får skicka det som förslag till han den pälslösa i regeringen.

    Nosgos

    SvaraRadera
  7. Sippo, undrar om det finns nån verkställande presidentdirektör eller nåt *funderar*

    SvaraRadera
  8. FIndus, Isak och Rasmus, visst borde det finnas här också! Tänk vilket lyft det skulle bli för oss katter om alla blev omhändertagna.

    SvaraRadera
  9. Dui och Deco, det tycker jag också. Och alla som jobbar på katthemmen skulle ha bra betalt för sina insatser. Det är ju fantastiskt så många snälla människor som ställer upp gratis för oss idag.

    SvaraRadera
  10. Alice, visst, och vilket toppenjobb för en djurvän. Och så småningom skulle ju behovet minska eftersom alla katter blev kastrerade!

    SvaraRadera
  11. Frasse, oavsett vem som har ansvaret för oss katter kan man ju konstatera att han/hon inte verka alltför engagerad. Jag tror vi måste tillsätta en egen kommitté som utredera frågan. Snabbt.

    SvaraRadera
  12. Nea, det kanske är med hans verksamhet som med katthemmens. Myndigheterna gör ingenting när katter får springa ute utan mat och tillsyn, men när de kommer in på ett katthem, ja då ska regler följas till punkt och pricka. Det är lite märkligt.

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...