söndag 7 november 2010

Katten Nikita på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Nikita på Södertälje Katthem.

Igår berättade jag om att min kompis Översten fått ett hem. Idag kom han tillbaka. Han kanske inte var riktigt mogen för att flytta till ett nytt hem, för han har legat och skakat under en soffa ända sedan han kom till nya hemmet.

De var nog inte riktigt beredda på det, så de ringde och frågade om de fick ta den katt de tänkt på ursprungligen, Dennis. Ni vet han som dumpades i en transportbur utanför Djursjukhuset Animalen i Södertälje.

Vi tyckte att vi kunde gå med på det, för Översten behöver kanske mer tid att landa i tillvaron. Han blev överlycklig när han fick komma tillbaka till sin burkompis, och burkompisen blev lika lycklig han. Nu håller vi tassarna för att allt går bra med Dennis, men det tror vi.

Sen har det kommit alldeles för lite folk på öppet hus. Vi förstår inte vad de gör istället, men jag funderar allvarligt på att lagstifta om att alla som kan ta hand om en katt ska besöka ett katthem. Vad säger ni om att ta in det i kattlagen?

12 kommentarer:

  1. Det var nog bra att Översten kom tillbaka, stackars honom att vara så rädd. Skönt med trygga burkompisen, de kanske ska flytta tillsammans såsmånigom?. Det var ju bra för Dennis att han fick sitt hem. Så även om det inte blev riktigt som det var tänkt blir det nog bra ändå hoppas vi. Vilken jättebra idé med att lagstifta om besök på katthem men vi tycker att folk borde hitta dit ändå. Tröstbuffar

    SvaraRadera
  2. Karin, David, Kia och Baileys7 november 2010 kl. 20:10

    Men att ge en katt ett knappt dygn för att lugna sig och ta in ett nytt hem är ju ingenting! De människorna har helt fel inställning tycker jag och jag hoppas att Dennis kommer få det bättre än Översten. Känns lite sådär med människor som inte förstår sig på att ge ett djur än ärlig chans. De två katter jag har tagit hem var också rädda det första dygnet men sedan dess blev båda två jättegosiga fina katter som är supergosiga och pratiga hela tiden! Men det låter bra att Översten är tillbaka, han förtjänar verkligen ett bra hem. Jag hoppas bara att Dennis också får det bra nu eftersom han har varit en absolut favorit för mig. Blir bara så arg när folk köper katter och inte förstår att man kanske måste ge dem år för att de ska tina upp. Dock får man tänka på de fallen där det har blivit jättebra med katter som har varit argsinta och rädda. Sådana historier har man ju sett här i bloggen. Nu tycker jag också att det är dags att göra mer reklam för Nikita för det är ju din tur att få ett hem nu! Gosigare sötnos finns ju inte och hade vi plats hemma hade vi tagit dig direkt :) Vi sprider ordet så gott vi kan och hoppas att du snart får ett hem! Gos och noslyckobuffar från våra två katter och oss!

    SvaraRadera
  3. Stackars Översten då. *djup suck* Jag minns ju själv hur rädd jag var i början för min nya husse, men nu är jag hur lycklig som helst. Jag tycker nog, precis som ovanstående, att Översten borde fått lite mer tid på sig.

    Fast vi var ju inte där, det var ju hans nya människor. Det var kanske bäst att han fick komma tillbaka till katthemmet och sin vän igen. Kan inte de två få flytta tillsammans? Då skulle det kanske gå bättre nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Det är svårt att sia om vad som hänt om man gjort si eller så, men säkert var Översten väldans rädd att komma ifrån sina kompisar och byta miljö. Kanske det så småningom går som flera jamar, att Översten och hans kompis hittar en gemensam människa/familj att flytta till? Vi önskar förstås Dennis och hans nya familj lycka till! Och dig, Nikita, håller vi som alltid tassarna för! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  5. Jamar som övriga missevänner, hoppas att Översten och hans burkompis kanske kan få komma tillsammans till ngn bra familj, där dom kommer att trivas bra.
    Otur att Översten kom tillbaka igen, men vi tror säkert att han kände sig otrygg på det däringa stället, maju.
    Vi jamar oxå att du söta Nikita, borde oxå få ett hem snart. Du har ju varit länge nu på katthemmet.
    Jamar som:
    Karin, David, Kia och Baileys
    * Gosigare sötnos finns ju inte och hade vi plats hemma hade vi tagit dig direkt* :)
    Så vi hoppas att du oxå finner dina människor snart Nikita, så söt som du är.

    Tassekram till dig, Nikita

    Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan

    SvaraRadera
  6. Dui och Deco, jag tror det blev bäst som skedde. Blogghjälpen tyckte hela tiden att de skulle ta Dennis, men de ville hellre ha Översten först. Nu hoppas vi allt blir bra.

    SvaraRadera
  7. Karin, David, Kia och Baileys, vi önskar också att alla människor som tar hand om katter hade förståelse för att det kan ta tid för dem att vänja sig vid en ny miljö, men ibland är det inte så. Ni är jättesnälla både som tar så bra hand om era egna katter och som sprider ut att jag behöver ett eget hem. Håller tassarna för att det snart blir så. Blogghjälpen tycker att det är min tur nu!

    SvaraRadera
  8. Sippo, ja du vet ju hur det är med skygga katter. Se bara på Tindra som blev en supermysis på bara nån vecka! Och vi ska nog försöka hitta ett gemensamt hem åt Översten och M (som jag berättat om tidigare). Det är M som är Överstens kompis.

    SvaraRadera
  9. Findus, Isak och Rasmus, nä, ibland blir det inte som man tänkt. Det vet ju jag. Men jag hoppas det går bra för Dennis nu. Och det är jättesnällt av er att hålla tassarna för mig också.

    SvaraRadera
  10. Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan, det är synd att alla snälla människor tycks ha ont om plats. Tänka om jag hade fått bo hos er, eller hos Kia och Baileys familj *drömmer*.

    SvaraRadera
  11. Bra att Översten fick komma tillbaka. Oavsett hur och varför etc. Verkar som han trivs bäst med sin polare och man får hoppas att de kan flytta ihop. Hade jag bott i Sverige hade jag kunnat tänkt mig att testa om han passat ihop med min katt som är (nästan) överdrivet snäll mot sina kattkompisar. Nåja, hoppas att det löser sig för Översten.

    SvaraRadera
  12. Karlavagnen, Översten hälsa att han tycker du och din katt ska flytta hem omedelbart!

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu börjar jag äntligen känna mig lite varm i pälsen. Det är inte så farligt att vara bloggkatt, me...