måndag 11 oktober 2010

Katten Nikita på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Nikita på Södertälje Katthem.

Idag har det varit en sån där dag då inget särskilt hänt. Ibland är det ganska skönt med såna dagar så man får ta igen sig. Och tänka på saker.

Jag brukar alltid använda såna här dagar just till att tänka. Tänkardagar brukar jag kalla dem. Det finns alltid nåt man kan tänka på eller fundera över.

Idag tänkte jag till exempel på att det är konstigt att nästan alla blir så himla upprörda när människor diskrimineras, men om man behandlar katter hur som helst, ja det struntar man i. Jag vet ju att det är skillnad på människor och katter, men jag tycker man skulle bli lika upprörd när katter, eller djur överhuvudtaget, behandlas illa som när människor blir det.

Det har jag tänkt på idag. I morgon kanske jag tänker på nåt helt annat.

14 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det kan vara skönt med såna dagar ibland. Vi katter har ju väldigt mycket att tänka på när det gäller tvätt och sånt. Du har helt rätt i att man borde bli lika upprörd när katter behandlas illa som när människor blir det. Husse blir faktiskt mer upprörd när det gäller katter.

    SvaraRadera
  2. Fyjam, vi blir ilskna som bålgetingar när vi läser om katter (och djur överhuvudtaget) som blir illa behandlade. Ledsna också. För man tror ju att tvåbeningar ska veta bättre. *kurr*

    SvaraRadera
  3. Det är skönt med tänkardagar ibland. Matte är precis som Sippos husse, hon blir mer upprörd om man behandlar djur illa. Hon säger att människor kan försvara sig och säga ifrån på ett annat sätt, medans djur ofta är försvarslösa. Det är tur att det finns människor som jobbar för att vi katter skall få det bra. Men visst är det konstigt att inte alla människor gör det!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  4. Vi håller också med!
    Givetvis ska alla oberoende av djurart behandlas lika!

    SvaraRadera
  5. Håller med Max och Måns, att alla ska behandlas lika oberoende av *ras*
    Det ska inte vara ngn skillnad.
    Tur det finns tvåbeningar som tänker så, alla gör det inte, *SUCK*
    Tycker oxå att det är bra med *tänkardagar, det gör vi oxå då och då, *FNISS*
    Vi brukar tänka på vad vi ska hitta på, på dagen efter,

    Tasseen på dig Nikita

    Mimmi,
    Chicko
    Tarzan
    Sessan

    SvaraRadera
  6. Så sant som det är jamat! Klart man borde bli upprörd när alla levande väsen blir illa behandlade.

    Nosgos

    SvaraRadera
  7. Vi kan bara inte förstå, att vissa människor anser sig vara mer värda än vi. Vi katter är faktiskt både kloka och tänkande individer. Så är det bara.
    Tassen
    Mozart och Vincent

    SvaraRadera
  8. Sippo, jag tycker det är en god egenskap hos husse att bli mer upprörd när djur behandlas illa. De har svårare att försvara sig än människor, åtminstone vuxna såna.

    SvaraRadera
  9. Findus, Isak och Rasmus, jag tycker också att människor borde veta bättre än att uppträd illa mot djur, eller människor som inte kan försvara sig.

    SvaraRadera
  10. Alice, du sätter verkligen tassen på det verkliga problemet - det är konstigt att inte alla människor verkar för att djur ska ha det bra. Vad tänker de på?

    SvaraRadera
  11. Max och Måns, visst är det så att alla borde behandlas väl och lika. Hur svårt är det att uppnå?

    SvaraRadera
  12. Mimmi,
    Chicko
    Tarzan
    Sessan, visst borde alla tänka på att vara snälla mot varandra. Världen vore så mycket bättre då.

    SvaraRadera
  13. Nea theCat, visst borde alla bli upprörda när andra blir illa behandlade. Det borde bara inte förekomma.

    SvaraRadera
  14. Mozart och Vinden, ni uttrycker det så bra - vi katter är kloka individer, så är det bara. Varför är det så svårt att fatta det?

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...