lördag 12 december 2009

Katten Berta berättar



Hej, det är Berta på Södertälje Katthem.

Jag har sett att det snöar utanför fönstret nu på kvällen. Det ser ju kul ut och jag skulle gärna vilja fånga såna där via flingor som flyger omkring. Samtidigt blir jag orolig för de kompisar som inte har nånstans att gå in när det är så mörkt och kallt där ute. Kanske är de hungriga också.

Ledsna är de helt säkert. Det känns lite konstigt att man själv får vara inomhus i värmen och blir omhändertagen och får mat och gos, och ändå är man inte helt nöjd. Fast när jag tänker på de som har det mycket värre brukar jag faktiskt bli glad över att jag har det så bra som jag har det.

Tänk om alla människor skulle skänka en tanke till alla djur som har det svårt. En del människor säger att många människor har det svårt också. Det är säkert riktigt, men jag tror att de som tar väl hand om ett djur också har större förutsättningar att ta hand om sina medmänniskor på ett bra sätt. Och tvärtom. De som är elaka mot djur är det nog oftast mot människor också.
Därför vore det bäst om vi vore snälla mot både människor och djur. Vi skulle kunna hjälpa varandra. Vi katter kan hjälpa ensamma människor till exempel.

Tänk så många människor som skulle kunna bli glada över att ha en liten katt att tala och kela med. Fast de kanske inte har tänkt på det?
Berta

2 kommentarer:

  1. Du skulle bara veta hur rätt du har det. Husse brukade vara alldeles trasig i själen, men så blev han med katt och då blev han glad. Fast dom två första katterna dog för honom och det var han ju inte så glad över, men nu är han glad..are. Gladare. *nosbuff*

    SvaraRadera
  2. Det finns så många som är trasiga i själen som skulle må så mycket bättre med en katt. Det vore mycket bättre att läkarna föreslog en katt istället för medicin tycker jag. Fast man måste ju tycka om katter och kunna ta hand om dem också, precis som din husse. Du har nog haft väldigt tur du Sippo. Hoppas jag också får det snart. Berta

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...