måndag 16 november 2009

Katten Berta berättar



Hej, det är Berta på Södertälje Katthem.

Nu har blogghjälpen återvänt från sin resa. Hon har klappat på mig och pratat med mig idag. Då fick hon också reda på lite mer om min historia.

Ungarna växte så det knakade, ja nästan i alla fall. De var jättegulliga och jag var hur stolt som helst över dem. Men som alla mammor, så kommer man så småningom till insikt om att ens barn är så stora så de ska får börja leva sitt eget liv. Lite vemodigt är det ju, men det är naturens gång i alla fall.

När mina ungar blev tillräckligt stora fick de en egen bur, och jag fick flytta in till en kompis bur. En dag blev vi hämtade och fick träffa en farbror som stack oss med en nål. Jag somnade nästan med detsamma och när jag vaknade hade jag ett sår på magen, och nån konstig färg i örat också.

De berättade här på katthemmet att jag hade blivit steriliserad och öronmärkt. Det var nog bra, för det är ganska jobbigt att ha ungar stup i ett. Och att vara öronmärkt är jättebra säger blogghjälpen, för om jag skulle komma bort nån gång, så kan mina ägare lätt få tag i mig om nån hittar mig.

Mer i morgon.
Berta

8 kommentarer:

  1. Skönt att dina små föddes på katthemmet, så ni fick hjälp allihop. Att bli stickigad har jag också blivit. När jag vaknade upp så verkade det fattas vissa vitalare delar av min manlighet. *fnys*

    SvaraRadera
  2. Vi är också katterade, helt ok faktiskt, men man får vara lite försiktig med maten. Skönt att blogghjälpen är tillbaka. Vi har saknat dig!
    Tasskram

    SvaraRadera
  3. Hej Berta! Du gör inte som jag gjorde då, när jag hade blivit kattererad och märkt i örat med grön färg - jag fläckade av mej den där färgen på flera ställen där den sitter fast än idag! ^^
    TassKram Wikki

    SvaraRadera
  4. Tur att dina ungar fick en bra start i livet. Det fick ju tyvärr inte du men du ska se att din människa kommer snart. Det håller vi tummarna för.

    Kram förn Helena, Krypto och Mysis

    SvaraRadera
  5. Hej Sippo. JAså, har du också blivit stickigad? Konstigt att man kan bli så trött av ett stick. Men, gjort är gjort och nu hoppas jag att varken du eller jag behöver bli stickigade mer. Berta

    SvaraRadera
  6. Hej Wikki. Vad synd att jag inte visste att man kunde dela med sig av färgen från örat. Det hade varit kul. Nu har det ju torkat, så jag får väl hitta på nåt annat bus. Berta

    SvaraRadera
  7. Hej Dui och Deco. Jag har inte ätit så mycket mer nu än tidigare och dessutom är jag ganska liten, men man kanske får se upp, som ni säger. Och visst är det OK att vara kattererad. Jag har nästan glömt bort att jag är det. Berta

    SvaraRadera
  8. Hej Helena, Krypto och Mysis. Jag är jätteglad att mina ungar fick det bra. Jag försöker glömma det trista som har varit. Blogghjälpen säger att vi kan ändå inte göra nåt åt det, men däremot kan vi se till att jag får ett bra hem resten av mitt liv. Det hoppas jag. Berta

    SvaraRadera

Katten Hanina på Södertälje Katthem berättar

Hej, det är Hanina på Södertälje Katthem. Nu har jag klarat av årsmötet. Det vara mycket jobb med det, men nu vet jag ju hur man gör. Bloggh...